måndag, juni 27

Om ensamvargar och flockar och Norrköping och sånt

Okej, hej, nu har jag tänkt på det här med "ensamvarg" och "en varg söker sin flock" helt orimligt länge, HUR ÄR DE SABLA VARGARNA ENS? Är de i flock eller är de ensamma? I flock, ju? Vän av ordning undrar: Varför finns då uttrycket "ensamvarg"?

*vän av ordning googlar*

Okej, hej igen. "Vargar är flockdjur. Det är ovanligt att se ensamma vargar om de inte blivit utstötta ur flocken. En ensamvarg betyder alltså någon som inte hör hemma eller inte har någonstans att gå."

Alltså mot sin vilja? Med stora tårar rullande nerför tufsiga kinder?

Vad jag skulle säga egentligen var att jag jobbar den här veckan. Jag har därför åkt till en främmande stad (den heter Norrköping), lånat en lägenhet, tagit med mig min dator, bänkat mig i soffan, och nu tänker jag sitta här tills på fredag och skriva bok medan min familj har sommarlov hemma. Detta, har jag förstått, är tydligen lite märkligt? (Ska du åka till Norrköping? Hela veckan? Varför då? Vill du inte träffa din familj på kvällarna? Kan du inte bara... vet inte, gå till biblioteket och jobba, som normalt folk, och komma hem lagom till middagen?)

Jo?

Men jag kan också åka till Norrköping.

Här får jag: Vara själv hela tiden. Prata med noll personer. Jobba hur länge jag vill. Äta vad jag vill till middag. Gå på bio varje kväll för mina fyra gratis biobiljetter som legat i plånboken i ett halvår. Tänka på skriv dygnets alla vakna (och sovande) timmar.

En annan slags semester, kan man säga.

För mig i alla fall.

Hoppas och tror att det inte behöver innebära att min flock har stött mig ifrån sig, eller att jag stött ifrån mig min flock, utan mer att... jag är i Norrköping i fem dagar, och sen kommer jag hem.

Jag tycker det ska bli skönt.

5 kommentarer:

Carolina sa...

Åh Norrköping! Där pluggade jag i 3,5 år på Universitetet. Du kan gå underbara promenader längs Strömmen, fina vyer att titta på och underbara vattenfall. Ha fina dagar i fina Norrköping! Glöm inte bort att äta glass på Halvars:).

L sa...

Härligt att vara själv då och då! Säger en annan vargtik som ibland är borta från flocken och gillar det. Visst måste en vargtik alltid förklara VARFÖR. Men vi dödar väl inte får? Eller äter ens får som har dödats av andra.

camilla sa...

Ååh, när du tar en paus, så köp med dig bullar från Kamraternas (finns på Hospitalsgtan, bla) och gå till Strömmen! Och på "etc designbutik och soppkök" har de suuupergoda vegetariska soppor. Varsågod för opåkallat tips ;)

Anonym sa...

Låter som himlen.

cruella sa...

Alltså, jag blir s å förvånad när jag hör hur folk helt självklart ställer sådana där frågor. "Vill du inte träffa din familj på kvällarna?" Det är inte en fråga ens, det är bara ett tjuvnyp. Bla.

Låter e n o r m t skönt att vara i Norrköping alldeles solo. Eller varsomhelst.