torsdag, juni 2

10 år som bloggare

Idag fyller den här bloggen 10 år.

När jag startade den hade jag läst bloggar (Silverfisken!) i något år, och tänkt att det verkade kul, åh, det verkade askul att få skriva om små saker i sin vardag, bara, och låta vem som helst läsa det, tänk om jag också skulle?

Jag minns att jag satt på mitt frilanskontor som jag hyrde på Wallingatan när jag fattade beslutet. Jag döpte bloggen till "Onekligen" för att jag någon gång i nittonårsåldern kommit fram till att "onekligen" var mitt favoritord, och registrerade mig på blogspot, och det kändes: stort. Jag hade aldrig skrivit något på internet innan.

Det allra första inlägget var kort. Jag var 26 år och hade noll barn och bodde på Hägerstensåsen och försökte frilansa som journalist samtidigt som jag jobbade extra på Pocketshop. Gustav och jag åt ibland glass på Nytorget. Jag var bästis med Karin och bästis med Linda, och jag drömde om ett torp, som vi köpte strax därefter. Jag och Elin hade precis släppt vår första bok. Jag minns det som en väldigt bra tid?  Och fast jag skäms ganska mycket när jag läser inläggen nu tycker jag det är en ynnest att ha den här bloggen, och kunna läsa tillbaka, och kanske komma ihåg.

Sedan dess har jag slutat försöka vara rolig i varenda inlägg.

Jag har lite fler barn och lite fler böcker och bor på ett annat ställe, och blogglusten kommer och går.

Jag tänker ofta att jag inte vill längre. Att jag ska stänga ner min blogg, stänga ner mitt instagramkonto, stänga mitt twitterkonto och gå ut i skogen och sätta mig på en sten och bara vara jag, inte Onekligen. Men jag tänker ofta att det fortfarande är väldigt roligt också. Och jag vet inte om jag skulle kunna hålla mig på den där stenen speciellt länge.

Det har varit ett jädra snilledrag att ha den här bloggen för mig som skrivande person. Inte bara för att den gett mig nya kontakter (och bokkontrakt) och blivit som ett skyltfönster för de böcker jag skrivit, utan för att jag skrivit dagligen, och det har gjort mig bättre. Jag tänker att det som blivit min ton, min humor i skrift, mitt språk, det som jag använder mig av när jag skriver böcker... det kommer härifrån.

Tio år är länge.

Tänk alla tecken och ord.

19 kommentarer:

Lisa sa...

Tänk att få följa med på vägen. <3

Ellen sa...

Hipp hipp hurra lelle bloggen! Jag är jätteglad att ha hittat hit!

Koko sa...

Grattis bloggen och grattis till din seghet! Jag hoppas du kommer att ha kvar blogglusten länge ännu! Jag tycker också att bloggandet hjälper mig att bli en bättre skribent (också om jag inte kommit så långt som att ge ut böcker).

Spader Madame sa...

Grattis till Onekligen, och grattis till Lisa. Och oss! Congrats till oss, helt enkelt.

minahistorier sa...

du skulle bara våga stänga ner bloggen! det är en av de jag har läst längst.

och förresten Silverfisken! hans blogg saknar jag.

Unknown sa...

Jag är dålig på att kommentera, men älskar din blogg, så snälla fortsätt skriva!

Malou sa...

HippHippHurra för bloggen- må den fortsätta leva länge!

Johanna sa...

Hallå jag inser nu att jag också började för (strax) tio år sen OCH ATT DET BÖRJADE MED SILVERFISKEN FÖR MIG MED! Älskade (älskar) silverfisken. Undrar hur många bloggar han är urfader till?

PS. Din blogg är bäst, tack för 10 år! Minns som igår när du blev preggers med Rufus. Coolt ändå?

Lisa sa...

Tack för de här tio åren, grattis och FORTSÄTT!

MaritaBw sa...

Grattis till de 10 bloggåren. Jag har ingen aning om hur många år jag har hängt med. Inte alla 10 iaf. Men jag var åtminstone med strax innan Svante dök upp i era liv, och därmed mitt..ja iaf mitt sociala-medier-liv ;-)
Så himla glad att du valt att fortsätta blogga. Jag älskar folk som är roliga med ord. Som har förmågan att med ett enkelt och rakt språk har förmågan att uttrycka all världens känslor och tankar. Tusen gånger bättre än den typen av språk t ex Ranelid använder sig av där allting bara svävar ut och snirklar runt och virrar bort en tills man inte har en aning om vad de vill säga egentligen.

Grattis på 10-årsdagen - igen!!



Anna sa...

Det vore förfärligt tomt om du landade på den där stenen! Tror jag har följt dig nästan från början, du är som den där kompisens kompis - du vet, som man tycker sig känna och bryr sig om, fast man aldrig träffats!

Thérèse Eriksson sa...

Pukor och fanfarer - hurra och grattis till bloggen! Och till Lisa! Och till alla oss bloggläsare som fått ynnesten att följa dig under så lång tid. Vid det här laget har jag i alla fall följt dig åtta av de där tio åren, och av de bloggar jag läser nu är du den jag följt i särklass längst. Jag hoppas förstås att du vill och tycker det är roligt att fortsätta - i någon form i alla fall - ännu en tid. Det skulle bli förfärligt tomt utan dig.

Emmelie sa...

HURRA för bloggen! Det är en ynnest att få läsa dina inlägg, så hoppas du kommer fortsätta skriva dem :) Trevlig helg!

Fissfass sa...

Grattis på 10-årsdagen! Hurra för den första blogg jag började följa och den enda blogg jag aldrig har släppt! Keep it up, Lisa! Untz! Untz!

Louise sa...

Hurra för bloggen!

Lina sa...

Hipp hipp hurraaa bloggen!!
Jag har hängt här sen... jämt känns det som?! Kommenterar typ aldrig, men kollar in med jämna mellanrum och kollar vad som hänt sen sist! Kan nog till och med hålla dig ansvarig för att jag försöker bli lite bättre på att laga vegetariskt... (Stor komplimang alltså! ;) )
Håller tummen för att du fortsätter ett tag till!
Fridens liljor! /Lina

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Grattis och hurra för den här finfina bloggen!

ce01jpn sa...

Grattis, så roligt att det har gått bra för dig, att våga för att vinna och lyckas! Lättsamt och mysigt att titta in här, fantastiskt språk:) Förstår att det inte blir lika mycket bilder när killarna blir äldre, men fortsätt lägga upp dina färgklickiga bilder, du är duktig på att fota, spelar ingen roll på vad!
Kram

Anonym sa...

Hej! Din blogg är den jag gillar bäst och som jag följt längst. Du har skön humor och fin blandning av ämnen (och så slipper man scrolla igenom löpmeter med bilder på samma vardagsrum som man redan sett hundra gånger...).
Dessutom har du fått mig att läsa flera böcker för unga som jag sedan tipsat mina kompisar om (och därtill har jag hittat några nya favoritmaträtter).
Heja dig!
/Lena, fd Växjöbo :)