söndag, maj 15

Regnbågstårtor vi minns


Svante har haft 5-årskalas, och jag har bakat regnbågstårta. Det var kul. Det är OBS! inte min idé, utan the master of allt fint fikafix @fialoppans, som jag följer på instagram, jag har bara härmats helt fräckt. (Jag och många med mig, tror jag!) Man gör så här för den som undrar:

1. Baka en sockerkakstårtbotten (eller köp en färdig, men min behövde vara laktosfri, så jag fick snällt baka). Jag använde det här receptet, och det var bra. Dela bottnen i tre lager.
2. Lägg ihop alla lager. Skär sedan igenom allihop. Du ska skära bort en liten halvmåne längst ner, och sedan skära ut ett U i det som är kvar, så att du har kvar en båge. Typisk bra regnbågsgrund!
3. Forma molnen (marängfluffet längst ner) med sockerkakan som är kvar från den bortskurna halvmånen.
4. Fyll tårtan med sånt som är gott mellan lagren, till exempel sylt eller vaniljkräm eller chokladkräm eller hallonmousse eller whatever.
5. Kladda grädde över hela härligheten.
6. Gör regnbågsränder med frukt (om man behöver en laktosfri tårta) eller smarties (om man inte behöver en laktosfri tårta).
7. Pynta molnen med maränger. Jag satte fast maränger på ytterkanten också.
8. Lägg dit en skatt vid regnbågens början (och slut!). Här kan man slå in kolor i folie och göra en silverskatt om man behöver ha en laktosfri tårta. Eller kan man ta chokladguldpengar om man alla tål laktos.

Jag var kanske mest imponerad av tårtan själv. (Femåringarna tyckte naturligtvis höjdpunkten på kalaset var när vi sjöng "Ja må du bajsa" för födelsedagsbarnet. Det gjorde vi förra året också, och det blir liksom aldrig gammalt det där skämtet, i år fick vi sjunga fyra gånger innan alla hade skrattat klart.) Men fatet blev länsat, så jag antar att även tårtan fick godkänt.

Nu: sängen.

Så pass intensivt detta med barnkalas.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Wow!

Ellen sa...

Alltså. Jättefin tårta och kul med "Ja, må du bajsa" och allt det, men mest måste jag verkligen bara:

VA?!?! F!E!M! år?!?! Hur gick det liksom till?

Helt omöjligt. Ni måste ha räknat fel.

(eller så ja, har det väl gått sanslöst fort då. I så fall: Grattis till Svante!)