tisdag, maj 10

Mm... skåne

Så, jag har varit i Lund och Malmö i några dagar, och gör således det jag brukar: Umgås med tanken på att packa ner min lelle familj och mitt lelle bohag och dra dit rapsfälten är gula och allt är härligt. Allt är härligt i Lund/Malmö, va?

Jag är hyfsat säker.

Jag hälsade på min kompis Fredrik. (Ja, eller, jag jobbade väl mest. Men jag hälsade också på Fredrik.) Han är en av världens bästa människor PLUS kock och han bjöd mig på mat och det var till exempel mycket härligt, så man kan säga att jag fick vatten på min kvarn. Han bor vid Folkets park ungefär. Det här är min bild av hur folk är som bor kring Folkets Park i Malmö: Sjukt snygga, kreativa, samhällsengagerade och tatuerade. Det här är min bild av vad de gör: Sitter på en gräsmatta och dricker öl och har jättemånga kompisar i gäng och ibland åker de till Köpenhamn över dan och ibland går de i en demonstration. Och så har de härliga barn! Med lugg! Som leker lyckligt i bakgrunden! De odlar kryddor på sin innergård.

Jag vill tatuera en pelargon på halva armen.

Vi får väl kanske se hur det blir med flytten.

7 kommentarer:

Knut och kofta sa...

Haha! Jag var där i helgen och upplevde det just som du. Man kan också sitta på trottoaren med sina tre barn och äta svingod billig falafel eller halloumirulle (okej vi satt vi ett bord), men det kändes så fint! I Folkets park fanns ju ett disco med vetenskapskvinnor(!) som gjorde experiment med barnen och lärde dem om atomer och planeter och en fantastisk barnloppis förutom världens roligaste lekplats. Jag älskar Malmö! Och Lund!

cruella sa...

Jadu. Sådär är det att bli förförd av Skåne, Lund och Malmö. Men man får ta bilen till naturen, som knappt finns. Ej värt. Plus helt värdelöst vinterhalvår.

Det är inte jag som säger ovanstående utan min man. Som är från Lund. Somriga gästspel däremot. Och hus på Österlen!

Ina sa...

Så ÄR det! Det är så.
Älskar Malmö! Gillar Lund. Älskar Skåne!
Bor i mitten av hela alltet (Skåne då), här är ett överflöd av natur. Dessutom kallas ju Malmö parkernas stad, så där går minsann ingen nöd.
Flytta hit vetja!
(Ang vinterhalvåret så där det väl mest som resten av landet som inte har tjockt med snö nov-april dvs, grått och periodvis slaskigt)
Skåne ftw!

cruella sa...

Det är härligt att trivas där man bor! Det blir ett särskilt mörker i bygder med stora arealer jordbruksmark och slätter - ingenting som lyser upp. Men det får ju ha sin charm, det med, om det är så man bor! Jag är uppvuxen i Jämtland med en stadigt ihärdig blåst västerifrån över fjällkedjan. Min man är glad att slippa blåsten över Lundaslätten. Men så där kan man hålla på gällande alla hörn, alltid är det nåt.

Astrid A sa...

Åh jag älskar mitt Malmö! Men här blåser ständigt från havet. Fast det är liksom lite charmen också. :)

Mirijam sa...

SPOT ON Lisa. Välkommen när som helst!

lovisa sa...

malmö är bäst! flyttade hit för snart ett år sedan och bor ett stenkast från folkets park. och det stämmer det du skriver! fast liten parantes kring "sjukt snygga": det bästa med malmö (iaf om man ser till möllan och folkets park och det häromkring och struntar i lilla torg och sådär) är att alla är så AVSLAPPNADE i sin snygghet. man slipper känna sig freakig i sneakers, svart hurtröja och knappt något smink när man går ut för att öla lite granna.