tisdag, maj 31

Fem och sju

Jag mutar mitt ena barn med pengar för att få tvätta hans hår med schampo once in a while. Han skriker ändå som en stucken gris under hela tiden. Idag har han även fått en krona för varje nagel jag fick klippa, och en krona för varje öra jag fick tvätta, och inga kronor för tandborstningen, för där gick tydligen min gräns. Nu är han 1. Ren och 2. Rik. Jag är rätt avundsjuk på honom. Det är så himla sällan någon som ger mig pengar för att få tvätta mitt hår med schampo?

ORÄTTVIST!!!

Det andra barnet mutar jag med extra speltid.

Ikväll har vi läst ut "Borttappat: Katt, kompis, kalsong" av Elin Lindell, utan att någon behövde mutas med nåt. Vi tyckte väldigt mycket om den. (H)jördis i boken hatar bokstaven H, för allt dåligt börjar på H: huvudvärk, hästar, halloumiost, halsfluss, handsvett, Harry Hansson. Hela boken slutar med en cliffhanger. "Fast det fanns en sak på H som jag tyckte om. Mer och mer. Men det var så hemligt att jag inte ens ville berätta det för Judith."

Ena barnet: "Jag tror det är 'hänsyn' hon tycker om mer och mer."
Andra barnet: "Eller 'hatt', kanske.

Den bästa bokstaven i vår familj är i alla fall G kom de på, på grund av: gustav, godis, glass, gnesta, grejer. Andra som ligger bra till: L (lisa, lördag), M (minecraft, mamma, mango, middag - om den är god) K (kladdkaka, kärlek, kram) och F (fis, fuck).

Och det var den tisdagen.

3 kommentarer:

Cia Örvill sa...

Den boken gillade min 7-åring också! Fast han trodde nog inte på hänsyn tyvärr. Tänk om fler i världen började gilla hänsyn mer och mer! Då skulle mycket ont försvinna.

BokMamma sa...

Kul att någon gillar den boken. Jag boktipsade om den i en trea men ingen ville låna den. Skulle kanske tipsat om den i tvåan istället. Synd att den ska stå i hyllan för den är ju riktigt bra.

Ylva sa...

Nämen, sötaste! Hänsyn! Jag har tillbringat en stor del av mitt liv på H (Hovslagarvägen, Holkvägen, Hedemora, Hastings, Hameln, Höfn i Hornafjördur).