onsdag, maj 25

100 saker om mig

1. Jag har inte kammat mig idag, bara satt upp håret i en bulle på huvudet.

2. Det är för att jag ska jobba hemma. När jag jobbar hemma ser jag alltid ut så här: Mjuka brallor som skulle kunna misstas för pyjamasbyxor, t-shirt, inget smink, hår i okammad bulle på huvudet.

3. När jag jobbar o-hemma anstränger jag mig mer. Då duschar jag och kammar mig och tar på smink och har hårdare byxor, also known as jeans.

4. En gång hade jag läppstift också. Då sa Svantes förskolekompis när jag lämnade Svante att han inte ens kände igen mig först.

5. Jag färgar håret.

6. Jag har börjat ha havremjölk i kaffet, för att det är så gräddigt och lent och gott.

7. Jag badar badkar minst en gång i veckan, kanske fem.

8. En av höjdpunkterna på min vecka är bilfärden till och från stallet varje måndag. 

9. Jag tycker mycket om att köra bil själv och lyssna på grejer.

10. Jag tycker också mycket om stall. Lukten, höet, svalkan, känslan.

11. Och hästarna! Absolut bäst med islandshästar: De tufsiga luggarna.

12. Min bästa stallgrej är när jag blir betrodd att hämta hästen själv i hagen.

13. Och jag blir lite, lite exalterad när jag får välja grimma och grimskaft själv, så jag kan matcha färgerna.

14. Har också märkt att jag älskar när islandshästarna fäller jättemycket, som de gör på våren. Då får man ta en stålskrapa och liksom nästan hyvla bort stora sjok med hår som hamnar på golvet, och det tycker jag om, de blir så fina, hästarna, det känns som man gör dem en tjänst. Jag hyvlar stora högar. Det känns effektivt.

15. Jag gillar effektivt.

16. Jag vill få saker bortgjorda.

17. Det är Majs uttryck, från Kristina Sandbergs böcker, ”få disken bortgjord”. Jag har mycket Maj i mig.

18. Grön är min bästa färg.

19. Svartkål är min senast upptäckta favoritgrönsak.

20. Det finns ett recept på en pastasås med svartkål i som vi kallar ”Pasta verde” i Ännu mera vego, och den blir jag sugen på jämt.

21. Annars gillar jag sparris.

22. Och avokado.

23. Och solvarma tomater.

24. Och kantareller.

25. Och potatis.

26. Men majskolvar och rödbeta och palsternacka tycker jag är sådär.

27. Jag vill helst ha färsk koriander på nästan allt jag äter.

28. I år odlar vi koriandern på balkongen, så att inte sniglarna ska ta den.

29. Vi odlar även: sallad, tomat, gurka, paprika, chili och jordmandel på den där balkongen.

30. Och i odlingslådorna i trädgården växer det: svartkål, grönkål, gröna sojabönor, sparrisböna, bondböna, brytböna, sockerärter, rädisor, rödbetor, morötter, spenat, potatis, lök, vitlök, jordärtskocka, kryddor, squash och jordgubbar.

31. Jag tänker att odla är bra för själen.

32. I förrgår byggde jag åtta spaljéer av armeringsnät och trä till alla baljväxter.

33. Jag köpte grejerna till spaljéerna på Byggmax.

34. Jag känner mig inte bekväm på Byggmax.

35. Det är för att det bara män med släp som är på Byggmax, och alla brädorna är sex meter långa, och jag fattar inte om det är meningen att man ska såga dem själv eller be om hjälp eller köpa sex meter långa brädor.

36. Och det bär fan emot att fråga om hjälp på Byggmax, alltså.

37. Jag vägrar.

38. Jag vill kunna allt som rör grejer på Byggmax själv, och kan jag det inte vill jag googla först, och sen vill jag säga exakt rätt sak, så att männen på Byggmax tänker: ”Aha, hon kan ju faktiskt, hon vet vad hon gör.”

39. Även om jag oftast inte vet det, direkt.

40. Det här är hur jag tänker när det gäller bygga spaljéer eller borra upp en hylla eller bygga en odlingslåda eller så: "Alltså, hur svårt kan det vara? Orka hålla på att TÄNKA JÄTTELÄNGE och MÄTA och TA REDA PÅ saker först, fy farao vad trist, jag provar istället. Var är sågen?"

41. Det brukar således bli fel nästan 100% av gångerna.

42. Först.

43. Då tänker jag ”oj”. Och sen tänker jag ”aja, det syns kanske inte om man kollar snabbt?”

44. Och sen suckar jag och gör om, och då brukar det bli (ganska) rätt.

45. När jag har byggt mina egna spaljéer och borrat upp mina egna hyllor och byggt mina egna odlingslådor utan att fråga om hjälp på exempelvis Byggmax känner jag mig som en fixar-ninja.

46. Jag lägger stor vikt vid att känna mig som en fixar-ninja. Speciellt inför barnen. Det har med mina ständigt återkommande tankar på traditionella könsroller och genustänk att göra.

47. En gång har mitt ena barn sagt ”Det är nog bättre att mamma borrar, pappa, för hon är faktiskt bättre på borrmaskiner.”

48. Det är nog ett av mitt livs nöjdaste ögonblick.

49. Och Gustavs.

50. Vi gav varandra en high five.

51. Sen gick jag väl direkt och städade och plockade och lagade mat och hade all kontakt med barnens kompisföräldrar och kom ihåg alla kalas och gjorde omvårdande, mjuka grejer och i fem tusen år medan han drog sladdar och fixade med elektronik och ordnade med bilen så att allt tippade över åt det gamla vanliga hållet igen.

52. Men vi kämpar på.

53. Jag tror att jämställdhet och könsroller är vårt vanligaste samtalsämne när vi hinner ha ett samtalsämne.

54. Det hinner vi ungefär en gång i veckan, på helgfrukostarna.

55. Jag älskar helgfrukostarna.

56. Jag brukar instagramma dem.

57. Då avföljer folk mig, men det skiter jag i, för jag älskar att instagramma helgfrukostar.

58. Jag älskar instagram!

59. Jag älskar bild!

60. Jag älskar när fina saker uppenbarar sig i mitt öga, och jag ser dem i kvadratiskt format framför mig, och direkt börjar flytta på detaljer i huvudet. ”Den röda grejen i bakgrunden stör, bort med den. Och in med skålen två centimeter åt vänster?”  Jag gör väl tio omedvetna instagrambilder i huvudet varje dag.

61. Sen publicerar jag max tre. Det är ändå för många.

62. Jag tänker orimligt mycket på instagram.

63. På vad jag lägger upp, på hur jag uttrycker mig, på vad folk tänker om det, på hur jag framstår, vad jag använder detta mitt utrymme i världen till.

64. Jag har nästan 9000 följare.

65. Det skrämmer mig lite.

66. Jag vill inte verka störig.

67. Jag vill inte vara en sån som bara publicerar härliga bilder på härligt liv och är härlig och har härliga barn och bidrar till någon himla härlighetshets och bara pratar om oviktiga, härliga saker, som till exempel härliga blommor eller härliga soffkuddar.

68. Fast jag vill inte gnälla heller. Jag har fan ingen rätt att gnälla, jag är för priviligerad.

69. Och jag har jättesvårt att förmå mig själv att lägga upp bilder som jag tycker är fula. Jag älskar härliga blommor! Och härliga soffkuddar är helt okej de med.

70. Och jag gillar inte fult.

71. Jag gillar inte stök heller.

72. Så här tänker jag att mina ögon gör när de kommer in i ett av våra rum: Scannar av, blixtsnabbt. Om allt är fint i rummet vid den avscanningen går det som en liten våg av nöjd genom hela mig.

73. Om något är fel eller stökigt eller fult i något hörn vid avscanningen, däremot, börjar det lysa som röda varningslampor i mitt synfält, och så blinkar de på där som ett stort jädra störmoment tills jag åtgärdat  och typ… tagit bort strumpan som ligger mitt på soffbordet, eller stängt köksluckan som står öppen.

74. De ögon som sitter på den människa jag valt att leva med saknar den avscanningsmetoden.

75. Man kan säga att avscanningsmetoden är en källa till konflikt mellan oss.

76. Jag borde bli bättre på att stänga av den, tycker han.

77. Han borde bli bättre på att sätta på den, tycker jag.

78. Men vi kämpar på.

79. Numera tänker jag mycket att det är det kärleksrelationer handlar om – att om det finns en vilja att leva ihop, så får man kämpa på.

80. Innan tänkte jag mer att det skulle vara som på film: Man skulle hitta sin rätta, och sen skulle allt funka, och funkade det inte så hade man hittat fel.

81. Förresten gäller det där med kämpandet väl alla relationer. Inklusive den man har med sig själv.

82. Även om nu ”kämpa” får det att låta som att jag tycker att alla relationer är en kamp och ett krig.

83. Det tycker jag inte.

84. Alltid.

85. Men jag tycker att de är en process, som ständigt pågår, och att det hjälper med kommunikation om man vill hänga med i svängarna och inte bara vakna upp en dag och märka att man processat åt olika håll.

86. Hej från livscoachen! Jag har en (tror jag ganska irriterande) tendens att leka hobbypsykolog lite nu och då.

87. Men jag är också snäll.

88. Och jag gillar att bjuda på fika och mat och duka fint och anstränga mig och sätta mig mitt emot folk och lyssna på hur de mår och vad de tänker, så jag hoppas att det jämnar ut sig.

89. Jag tycker väldigt ofta om att vara förälder.

90. Jag tycker väldigt ofta att det är skitjobbigt också.

91. När jag går in till mina barn på morgonen och tittar på hur de ser ut när de sover och väcker dem genom att krypa upp till dem och pussa dem på deras varma kinder och Svante lindar sina armar om min överarm så tänker jag att jag nog vill ha elva, tolv, tretton stycken till, och att alla ska sova i samma hög, och att alla ska använda mina överarmar som gosedjur.

92. Sen stressar vi i hallen innan vi ska iväg och vrålar åt varandra, och då tänker jag att två barn är minst två för många.

93. Det här är vad skriker inne i huvudet (tio gånger om dagen) och ute i hallen (vid spridda tillfällen): LÄMNA MIG IFRED, JAG ORKAR INTE, KLÄTTRA INTE PÅ MIG, BEGÄR INTE GREJER AV MIG, TYST, TYST, TYST, JAG MÅSTE FÅ VARA SJÄLV!!!

94. Jag är väldigt rädd för att det ska sabba dem.

95. Jag är väldigt rädd för att jag ska sabba dem.

96. Jag är väldigt rädd för att något ska sabba dem.

97. Jag älskar dem.

98. Jag älskar chips.

99. Jag älskar att doppa huvudet under vatten när jag badar.

100. Och att gå ut barfota i trädgården och hämta jordgubbar när det är sommar och dela dem på hälften och äta dem med mjölk och socker på en trapp.

21 kommentarer:

Mimmi sa...

Herregud punkt 72-78? Det är jag och min kille på pricken och gud vad vi bråkar orimligt mycket om öppna luckor i köket.

Ulrika sa...

De där sista punkterna var så på pricken och fint så jag blev tårögd:)

Spader Madame sa...

101. Jag älskar dina listor!

cruella sa...

OM barnen sedan verkar sabbade så tänk inte genast att det är du som har gjort det. Eller någon annan. Eller något annat. För de är egna personer och saker händer hela tiden. Precis som det gjorde med dig. Och mig. Och alla andra. Och de flesta blir rätt så okej utan 100 procent rätt eller ens 40.

Marta sa...

Oj, vad jag tycker att du verkar fantastisk! Så bra och rolig lista!

Nea sa...

Och jag älskar det här inlägget!

Skriv gärna mer om dina hästkompisar i stallet :)

Annie Roos sa...

Det här inlägg är det bästa jag läst på internet på oerhört lång tid. Jag känner igen mig i ungefär 100 % av grejerna! Biten om byggmax, jisses alltså! Skönt att inte vara själv om den här dårskapen/klara sig själv manin. Tack Lisa för att du delar med dig av ditt liv!

Den där om Jenny sa...

Ja, det här kan vara ditt bästa inlägg någonsin? Men å andra sidan kan jag inte med säkerhet säga att jag kan alla dina inlägg utantill.

Susanne sa...

Galet mycket igenkänning! Du är otrolig som delar med dig så mycket. Tack! Om du skulle sluta blogga/instagramma skulle jag vara tvungen att bli stalker tror jag. ;)

Susanne sa...

Hittade den här idag. http://www.lattefarsor.se/16-positiva-saker/
Kände att jag kanske är en ganska så bra förälder ändå :)

Anonym sa...

Underbar lista! Tack för att jag får läsa! Fortsätt instagramma helgfrukostarna! Jag älskar instagrammade helgfrukostar. Nog mkt för att jag älskar helgfrukostar. Avföljer vissa, tänk att jag trippelföljer dig. Sluta inte😊/Malin1970

Hanna sa...

Jag läser nästan aldrig listor men DEN HÄR. så träffade och fin och bra.

Anonym sa...

Du är bäst! Det känns som om du utnyttjar hela ditt utrymme i världen på finaste sättet! Inte bara på Instagram. ;-)

Vitnos sa...

Tack Lisa! Så fint! Sista punkterna är precis så jag också känner hela tiden.

Och detta:
"Innan tänkte jag mer att det skulle vara som på film: Man skulle hitta sin rätta, och sen skulle allt funka, och funkade det inte så hade man hittat fel."

Så SANT att det inte är så. Det är en kamp fast ändå inte.

Mvh för många utropstecken!

Linda sa...

Det här var den bästa blogglista jag någonsin läst. Du är helt fantastisk! Nu har jag kommenderat alla i mitt Fb-flöde att följa dig på Instagram och/eller läsa din blogg och helst läsa alla dina böcker också och länkat hit. Jag älskar dina frukostbilder för övrigt, och typ alla dina andra bilder också!

Lisa sa...

Men gud, vilken kärleksbomb det känns som att gå in i det här kommentarsfältet. Vad snälla ni är!!!

Annelie/svartanova sa...

Jag tänker att du redan vet att jag går och tycker du verkar helt supercool, som någon man själv skulle vilja vara. En stark, smart och rolig tusenkonstnär. Tror att de 8999 andra också tycker det. Tack för att vi får följa dig.

Linda sa...

Så himla bra! Älskar denna listan och allt annat du skriver med för den delen!!

Martina sa...

Småfnissar och skrattar högt, av igenkänningsfaktor mest när jag läser detta! Asbra!

Koko sa...

Fin lista, rolig och personlig :)

Jennie sa...

Meh! Ursöt lista!