söndag, april 10

Och scillan breder ut sig över hela tomten

Hallå från en trött, på ett hotellrum i Göteborg. Jag har just tillbringat en hel tågresa med att stirra på min digitala kalender. Det blev (chockerande nog) inte färre saker inbokade i den av att jag stirrade på den. Men min puls gick upp! Alltid något.

Andra grejer jag gjort idag: HITTAT BLÅSIPPOR OCH VITSIPPOR I TRÄDGÅRDEN!!!

Jag känner att jag sakta men säkert håller på att utvecklas till något slags växtfreak. Förra helgen satt jag i mitt grönmålade vardagsrum och talade om för mina bästa kompisar att "Det är något med den gröna färgen, och växtlighet. Det lever, liksom. Och andas. Som om grönt var samma sak som... energi. Luften blir lättare att dra ner i lungorna, och allt det gröna liksom... jag vet inte. Jag tänker bättre bland grönt. Och blir lugnare. Och det är något med att plantera ett pyttelitet frö och få det att växa till något som exempelvis går att äta och leva på själv också som är fruktansvärt tillfredsställande."

De bara: "Ooooooookej."

Host, host, harkel, hippie.

Sedan backade de sakta ut ur rummet med händerna i luften och sprang sitt snabbaste mot pendeltåget och räddade sig tillbaka till Stockholm.

Nä.

Det gjorde de verkligen inte.

De blev sugna på att plantera fler krukväxter.

(Obvi.)

I alla fall, när jag kollar i min digitala kalender och får hög puls? Då är det exempelvis vitsippor jag ser som den tydligaste motvikten. Vitsippor, eller att få gå omkring och typ... nypa blad från pelargonerna, vattna, vrida från solen, ge näring, hålla på. PLOCKA BLOMMOR! Fixa i fina buketter. Nypa tjuvskott från tomatplantor. Fixa stöd för sockerärterna.

Mm... sockerärter.

Alla tulpanlökarna jag tryckte ner i jorden i höstas håller på att komma upp i trädgården nu.

Mm... trädgård.

Sån himla tur för mig att jag har en sån, nu när den digitala kalendern jävlas som den gör.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vitsippor och scilla är det bästa med våren! Och fågelsång! Jag lusläser trädgårdsböcker, just nu Alys Fowler, och drömmer om odlingssäsongen på lotten...

Nyfiken, men vad ska du göra för spännande i Götet?
Hälsningar C.