söndag, april 24

Att få något gjort

Idag skriver Maria om sitt stora behov av att "få något gjort" och jag nickar nästan huvudet ur led för att jag känner igen mig så mycket. Jag vet i och för sig inte om det har med barnen att göra. Kanske har jag det bara i mig sedan alltid. Men jag har tänkt på att jag alltid nämner det som en av de största fördelarna med att bo i hus och ha trädgård (eller om det är "ha större barn" som är skillnaden, ingen vet). "Man måste liksom inte göra utflykter eller 'gå till en park' som vi jämt kände oss tvungna att göra när vi bodde i lägenhet. Man kan bara vara ute i trädgården på helgen, till exempel, och så kan barnen leka med vad de vill, och så kan man själv ändå känna att man får något gjort."

Jag tror kanske jag tycker att helgen varit lite, lite bortslösad om jag inte fått något gjort?

Här är till exempel vad jag räknar som "något": Städa huset/klippa ner syrénen/rensa källaren/baka bröd/skruva upp den där hyllan/tvätta tvätten/plantera om tomaterna/åka till tippen/fixa all återvinning/måla om vardagsrummet/klippa gräset.

Något som är lite jobbigt och lite tråkigt, så att man kan få bli asnöjd med sig själv efteråt och kanske typ... sätta sig ner och dricka kaffe och vara... eh, asnöjd. Kan jag inte känna mig asnöjd om jag inte gjort allt det där andra först? Fan vet.

Den här helgen har vi varit hos kompisar i Västervik och förlustat oss och haft kul, och det har varit skitmysigt.

Det första jag gjorde när vi kom hem var att städa sovrummet/vika tvätten/slänga in en ny tvättmaskin/byta lakan/skaka mattan/skura golvet/sortera en bokhylla.

Jag tycker det är intressant, det där drivet.

Jag tror kanske jag har det från min pappa.

Eller om det är från Luther.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant.Så resonerar jag om att bo i lägenhet. Barnet har alltid lekkompisar ute på gården, de springer ut o in till varandra utan att behöva passera en bilväg och inom synhåll. Har alltid föreställt mig att om vi bodde i hus skulle jag få följa med hen hem till kompisar osv. Eftersom mitt barn inte vill leka ensamt skulle jag annars på leka med hen i trädgården hela dagen.

Emelie sa...

Nja, inte Luther tror jag. Han gillade att roa sig och dricka öl. :-)

Anni sa...

Åh, exakt precis sådär fungerar jag med. På pricken.

Ylva sa...

Det där är småländskt! Min man säger "nu ska jag inte göra mera idag" och sedan går han och monterar ihop en moped eller snickrar ihop en pryl (=saker som jag skulle tycka är jättetråkigt).

Sandra sa...

Och jag tänker att det är typiskt duktiga flickor! Många teorier uppenbarligen, vilket i sig är intressant! Hög igenkänning är det i alla fall, oavsett anledning!

Stefan sa...

ÄR inte det där det absolut yttersta förtrycket? När den lilla människan inte ens behöver piskan från överheten (tänk 1700tal här) för att slita som ett djur utan själv ser till att en gör det helt på egen hand? Tänker att det är nån kyrkogrej det där, dom lierade sig ju med makten som tjänade på all folk gnetade på bland rovorna eller vid tvätttunnorna.