tisdag, februari 2

Två grejer jag tänker mycket på

Hej bloggen, ska vi prata lite om hästar och odling? Det tycker jag.

Hästar: Jag har blivit uppflyttad en grupp på ridskolan. Inför det känner min inre elvaåring sig så jädra mallig att hon snart blir helt ohanterbar.  ("Du passar bättre i den här duktiga gruppen, Lisa. Du har väldigt bra balans." SA INGEN RIDLÄRARE NÅNSIN TILL MIG NÄR JAG VAR LITEN, MEN NU!?!) Min inre 35-åring känner sig också lite, lite knäckt efter varje ridlektion i den här nya gruppen, för de andra är typ proffs och jag måste fortfarande fråga så himla basala grejer. "Varför får jag henne inte att gå på spåret?" "Vadå halvhalt med sitsen, jag trodde bara man gjorde halvhalt med händerna?" "Töltar hon verkligen? Eller är det här trav?" etc, etc, etc. Geuwd. Kämpar som ett litet djur varenda måndag. 

Odling: Det finns tydligen något som heter sparrisböna?!? Den ska jag odla i sommar. Mina förväntningar på denna lilla balkväxt: through the roof.  Gustav "snackskungen" Edman är mest exalterad över nån himla jordmandel som han ska försöka sig på. Lyckas han kommer han att ha odlat sitt eget snacks framåt nästa höst. För alla som någon gång sett Gustav inmundiga snacks och/eller gå igång på egenproduktion av diverse prylar är det uppenbart att det här skulle kunna bli höstens stora samtalsämne i Gnesta med omnejd. PEPPEN!!! Förutom detta ska vi försöka odla: sockerärter, sojabönor, bondbönor, brytbönor, rödbetor, spenat, grönkål, svartkål, morot, fänkål, rädisa, tomat, gurka, sallad, paprika, melon, zucchini, jordärtsskocka, potatis, lök och kryddor. Är såhär en dag in i februari helt övertygad om att det kommer att gå strålande. Gick i alla fall som smort att beställa alla fröer.

Godnatt med er.

13 kommentarer:

Jenny sa...

Odlade både jordmandel och sparrisböna förra sommaren. Ger jordmandel tummen ner och sparrisböna (det som sniglarna inte åt) tummen upp!

Anonym sa...

Var försiktig med jordärtskockan! Jag säger bara det! De sprider sig något enormt!

Eva

Lisa sa...

Funkar sojabönor? Det vore ju i så fall underbart! Vi har haft bondbönor jämt, men kommit fram till att vi inte tycker att de är tillräckligt goda. Ska försöka satsa mindre på sådant vi inte äter utan bara är glada för att det växer bra (lex jordärtskocka).

Den där tjockisen sa...

Ååååh, köpa frön. Det enda som är bra med februari ju. Alla dessa drömmar om rikliga skördar, dignande buskar och nästan-självhushålling. Att resultatet ett halvår senare ofta blir några slokande morötter och insektsangripna ärtskidor, kan man förtränga tills vidare.

Anna Voltaire sa...

Beställa fröer är något av en specialitet här med. Jag brukade så alla fröer också ett tag i början av min odlarkarriär...men 50 squashplantor kräver sin kvinna....

Cecilia i Hillsjöstrand sa...

Tips: Köp inte frön till lök. Köp sättlökar, så bli de färdiga snabbare. Det är nog mest i södra Sverige som det kan funka med frön till lök.

Lisa sa...

Du ligger ett helt år före oss, Jenny! Har nu ännu högre förväntningar på den arma sparrisbönan.

Och tack för tips, anonym, vi har jordärtskockorna i en avskiljs pallkrage sedan länge :)

Lisa: Det finns tydligen någon sort nu, som är framtagen för det skandinaviska klimatet... Men det är första gången vi testar, så jag vet i tusan om det funkar.

Sättlök, check, Cecilia! Tack för tips.

Johanna sa...

Och jag håller på att dammsuga hela internetz efter varenda liten podd Annika Norlin har medverkat i. Det tänker jag mycket på. / Stalkern

Kajsa sa...

Lisa! Har länge tänkt på att jag ska tipsa dig ang onda sniglar som äter växter man odlar. Våra kompisar ställde ut öl (starköl?) i burkar runt sitt land. Då går sniglar dit istället, dricker öl, dör lyckliga. Kostar lite i öl, men man får behålla grönsaker för sig själv. Bra deal!

Agneta sa...

Hästar! Är gammal ponnyflicka som nu åter får träda in i den världen via min hästtokiga dotter. I sommar åker vi på islandshästridläger tillsammans! Woop woop!

Anonym sa...

Hej! En okänd läsare här som häromdagen ville ha lite odlingsinspo och gick tillbaks i ditt arkiv från förra året :-). Kul att det är dags igen! Jag har en liten fråga.. Visst odlade du kronärtskocka förra året? Blev det lyckat? Blir det en kronärtskocka per frö/planta (om de tar sig alltså)?
/Tove

Lisa sa...

Hej Tove! JA! VI odlade kronärtskocka och det blev mycket lyckat! Men det tar en jädra plats. Vi skördade nog 2 kronärtskockor per planta, men varje planta tar typ 60 x60 cm i anspråk... Men det var ändå värt det, för jag kände mig som gud när de växte och frodades. Så sjukt snygga, ju? Helt magiskt att man kan odla dem själv :)

Anonym sa...

Spännande! Är det fiskeby ni testar som sojaböna?
Är med i frö-föreningen SESAM, och har idag postat massa brev med önskemål att få lite fröer från andra odlare, spännande.
Lycka till!