söndag, februari 21

Spridda skurar från en helg

Okej, såg ni Martina Haag på Skavlan i fredags, eller? Jag tycker det är så beundransvärt att hon kör helt på linjen: Jag pratar bara om min upplevelse, jag vill inte nämna min före detta man, jag tänker inte prata om hans nya kvinna, och jag tänker definitivt inte prata om barnen, det jag möjligtvis kan prata om är det här: Att bli lämnad, och bli så ledsen så man tror att man ska dö. Det gjorde ju ont att titta på intervjun (som väl är den enda intervjun hon gjort kring boken, va?). Men jag tycker hon framstår som stark och cool, och modig som vågar sitta där och vara uppenbart skakad. Har inte kunnat sluta tänka på de där tio teveminutrarna på hela helgen.

I övrigt har jag städat på den nitiska nivån: duschat alla växter, dammsugit alla lister, dammtorkat av alla lampor, färgsorterat barnens bokhylla, vädrat alla täcken och kuddar, skakat alla mattor, etc, etc, etc. Blev så lugn i själ och hjärta av detta att jag glädjestrålande vände mig mot Gustav efter fyra timmars slit och bara: "Det här är min bästa lördag på hur länge som helst!" Blicken han gav mig då. Hehe. Hehehe.

Nu har jag som plan för resten av helgen att äta choklad och gråta åt nåt, kanske en teveserie.

Vill skitgärna gå och se Sufragette!

Det var det.

4 kommentarer:

Garderobenmin sa...

Ang Suffragette! Grinade nästan ihjäl mig, kom hem och började grina igen. Är fortf ledsen över en specifik del i filmen...tre veckor senare. Kampen kostade många väldigt mycket, det har jag inte alltid tänkt på.

Fatima sa...

Ja, ja, och ja! Håller så mycket med om Martina Haag. Att hon bara pratar om sig själv gör det hela så värdigt och jag kan inte dra mig till minnes någon offentlig person som pratat så öppet och naket om skilsmässa tidigare. Också lite läskigt. Kan de gå isär så kan det hända alla ju (utom oss?).

Ja nr 3 är att jag förstår precis känslan över lördagen. Sen jag blev förälder för 4,5 år sen hör jag mig ibland använda frasen "Tänk att få vara ensam hemma och storstäda!" med nåt drömskt i blicken. Eh?

Och slutligen, JA, se Suffragette. Ta med dig näsdukar. Massor. Enda negativa med filmen kom väl i eftertexterna när de radar upp vilket år kvinnor fått rösträtt i olika länder världen över och liksom missar att nämna detaljen att flera årtal gäller enkom priviligierade vita kvinnor. Synd. Men för förvånande tyvärr. (Mvh pk_4ever)

Anonym sa...

Jag håller helt med dig om Martina Haag. Hon har verkligen en moralisk resning som är enormt beundransvärd. Sträckläste hennes bok. Och jag klarade inte av att se Julkalendern - jag brukar alltid se den trots att jag är en 66-årig tant utan barn och barnbarn.

Ann Margret

Anonym sa...

JA!!! Se Sufragette!!!! NU!!! =) Och min kvarvarande känsla var - jag ska aldrig i hela jäkla livet inte gå och rösta, för varför slänga bort något som jag får göra helt gratis som människor (främst kvinnor) slitit ont blod för att få göra?

Ett tips bara: sitt helst inte bredvid en för dig okänd man som vill bjussa på choklad och pladdra när du bara vill grina dig igenom eftertexterna och känna dig stolt över kvinnors handlingskraft.

Jag gick för att se filmen mest för att jag var nyfiken på hur de behandlat ämnet, och jag tycker att det var fint och respektfullt. Vad säger ni andra?

Kram C,