fredag, januari 29

Sign "En man som heter Ove"

En sak som jag stör mig på helt orimligt mycket: När det ligger annonsblad och skräp i botten på kundkorgen eller kundvagnen när jag ska handla. På samma sätt som jag inte "kan" jobba om det är stökigt på skrivbordet, eller "kan" se på teve om det är stökigt på soffbordet, "kan" jag inte handla om det är stökigt i min kundkorg när jag börjar. Det säger mer om mig än om skräpet, ja. Men skit i det nu. Vad f-n ÄR det för jädra jeppar, som lämnar sitt skräp i botten på korgen när de handlat klart?!? Och varför är de så många?!? Det är ju tamigfan omöjligt att hitta en ren kundkorg!!! Har jag ilsket tänkt och kastat annonsblad omkring mig i vredesmod vid ingången i butiken.

Idag, vid en ålder av snart 36, insåg jag i ett kort ögonblick av insikt, att det nog inte är "några jädra jeppar" som släpar med sig annonsblad till affären, omsorgsfullt lägger dem i botten av sin kundkorg, och sedan medvetet lämnar dem kvar där när de handlat klart. Det är affären som lägger dit dem. Visst, va? För att vi inte ska bli så jädra sugna på att köpa annonsvarorna att vi inte kan motstå?

Mind: blown.

Hela min syn på resten av människorna som handlar mat här ändrades just.

Och det var allt jag hade på hjärtat den här fredagskvällen.

9 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Hahaha! Herregud vad dumt att jag inte heller fattat. Hahaha! Mvh, 44 år.

Johanna sa...

Haha!

Johanna sa...

Och: har inte heller fattat. Stör mig också!

MaritaBw sa...

Hade samma insikt för några månader sedan. Fortfarande irriterad ;-)

Sara sa...

Och jag blir Ove när föräldrar sätter sina barn i kundvagnen bland maten - MED SKORNA PÅ. Fatta äckligt - man vet ju att barn kliver i allt möjligt, lera, pölar, hundbajs etc. Och så sitter de i vagnen där jag ska lägga min mat - med skorna på - lika med eventuellt hundbajs på min mat som jag ska ställa i mitt skafferi.

Vill lägga tidningar i hela botten av varuvagnen.

Mvh
medelålders kvinna med hundbajsfobi.

Lina Nilsson sa...

Haha, jag jobbar i affär och kan berätta att vi inte lägger några reklamblad i vagnar/korgar. Det är kunder som tar ett reklamblad på väg in i affären och sen låter det ligga. Varje måndag tömmer vi vagnar/korgar på reklamblad för att kunderna inte ska handla efter förra veckans blad... Jag känner precis som du. Att det ska vara så svårt att städa efter sig. Mvh, en butiksanställd Ove. :)

Anonym sa...

Sara, jag tar ALLTID av barnen skorna innan de får åka i kundvagnar. Tror du inte att fram kom en sur tant som "inte vill ha sockludd på salladen". Där går gränsen, känner jag, är man paniskt rädd för sockludd (som väl lär ramla ut genom gallret) får man... käka hämtpizza? ;)

Anna Voltaire sa...

Håller med. Hatar annonsblad i alla former!
Lägger ned orimligt mycket tid på att hata detta. Kanske man måste börja bejaka pappersskräpet istället? Nä, omöjligt jag hatar slöseri och nedskräpning. Fräste åt en tonåring igår som bara knölade ihop bankomatkvittot och kastade på marken. retade mig hela vägen till bilen åt att jag i stridens hetta sa -Men, vad gör du? Du kan väl inte bara släppa skräp på golvet! Golvet???? Fan, man måste vara to the point med dessa slipade tonåringar. Måste nog öva in olika fraser så det sitter perfekt.
Fan fan fan

Sara sa...

Om alla tog av skorna innan de åkte kundvagn så skulle jag ta sockludd på min sallad anyday :)