lördag, januari 30

Sign "En man som heter Ove" gör en halv pudel

Okej, så efter lite seriöst journalistiskt grävande (en engagerad bloggläsare frågade i sin butik, och jag frågade i min) kan vi konstatera att det inte alls alltid är butikerna som fyller kundkorgarna med reklamblad. Eller jo, det finns butiker som gör det, (hälsar en av de butiksanställda vi pratat med) men det finns också de som låter bli. Det är olika från butik till butik.

"Vi städar korgarna ordentligt en gång i veckan, och har precis anlitat ett företag som ska sköta ångtvätten av korgarna åt oss, så att de ska bli ordentligt rena. Och angående reklambladen och skräpet? Det är kunder som skiter i att plocka undan efter sig. Jag plockar skräp från korgarna konstant. Skulle kunna få ihop en sopsäck om dagen. Det är irriterande, ja? Jag håller verkligen med dig."

Så, tillbaka på noll.

Fritt fram att störa sig på sina medhandlare igen om man känner för't. Jädra jeppar!

6 kommentarer:

Sara sa...

Men vad är det för knäppisar som tar med sig reklambladen?? Antingen är man väl en sån som planerar allt och då har man redan en fin inköpslista eller så är man en sån som inte planerar alls och då använder man väl inte reklambladen alls (?)
/förvirrad

Ove a.k.a Ella sa...

Apropå vad Sara skriver: I min affär finns ett ställ med reklamblad precis utanför ingången. Ibland, när jag är helt tom i skallen på vad som behöver handlas – ja, till och med tom i skallen på vad man ens kan handla för att sedan laga till – sliter jag åt mig ett sånt blad och bläddrar igenom innan jag börjar handla. Så ser jag en bild på champinjoner 2 för 25:- och 3 paket pasta för 15:- och smaksatt crème fraîche som också är lagom billig, och allt det där tillsammans kan bli en pastasås, så det får bli det jag handlar idag.

Men vart tar reklambladet vägen då? Det som jag bläddrade igenom i början av min shoppingtur. Jo, nu har jag ju handlat klart och vill bara betala och sen packa ner maten i jobbväskan på ett sätt så att förskolan inte ska kunna se att jag handlat före hämtning. (Fy skäms!) Då orkar jag inte göra av bladet någonstans, utan låter det ligga kvar i korgen och tänker lite lamt att någon som kommer efter mig kanske blir glad för att de slipper ta ett eget reklamblad, även om jag vet att det troligen inte alls kommer bli så.

Agneta sa...

Idag slängde jag ett bananskal som någon hängt lite snyggt på kanten till en kundvagn. Hatar att behöva städa efter andra. Hur svårt kan det vara?

Lisa sa...

Helt ot (har ingen egentlig åsikt om reklamblad i kundkorgar) men ville berätta detta: idag vickade jag som kocka på min unges förskola och lagade vegan-versionen av "krämig bönmasala" (fast blev plötsligt osäker på att den hette så?) från Mera Vego. Och alla ungar älskade! Jag har så sjukt dåligt matlagarsjälvförtroende men receptet var så genialiskt enkelt och så gott! Barnen var verkligen helt lyriska och jag blev så glad. Lagade dessutom himla mycket och då jublade ungarna över den eventuella möjligheten att få äta denna gryta resten av veckan. Heja dig och heja Mera Vego!

Lisa sa...

Fasen, vad roligt, Lisa!!! Heja dig! Och heja masalan!

Colombialiv sa...

Jag gör också lite som Ove a.k.a Ella ovan... Det är vi som är reklamblads-bovarna.