onsdag, januari 27

Plötsligt en onsdag

Okej, så idag har mitt yngsta barn tydligen "simmat och rullat i lera", så när jag skulle plocka ur hans overall ur torkskåpet på förskolan vid hämtning hittade jag den inte ens. Det hängde bara bruna overaller där? Hans är ju grön! Fattade inget. Sen trillade det ner en liten, liten paljett, och nu tvättar jag brun overall och hoppas hitta en grön under det tjocka lagret av stelnad lera så småningom.

Annan sak jag gjort: Quinoafritters på muffinsplåt. En sån där plåt med muffinsgropar i, ni vet? De kan man tydligen göra små vego...skapelser i! Gjorde smet av kokt quinoa, nötter, gröna mixade ärter, lök, ost, mandelmjöl, ägg, ströbröd, soja och kryddor, och klickade i smeten i muffinsgroparna. La på lite mer riven ost och pinjenötter, ringlade lite olja och körde i ugnen i typ en kvart tills de blivit helt krispiga, och sen åt vi dem till middag med klyftpotatis och sås och det var väldigt gott, och jag behövde inte steka något ens, WIN! Det var ju kul? Jag tyckte det. Vet inte riktigt vad det säger om mitt sinne för humor, men jag blev uppspelt.

Nu får man bada badkar och läsa bok, va?

Det får man.

4 kommentarer:

Mimmi Rosell sa...

Men alltså hallå!! Lite mer konkret recept tack? Det låter ju som mat sent from heaven lix!

Lisa sa...

Hej Mimmi! Det får du så klart gärna.

Du behöver:
1 dl okokt quinoa (eller 3-4 dl kokt)
0,5 gul lök
2 ägg
2 dl mandelmjöl
1,5 dl riven ost
1 dl gröna ärter
0,5 - 0,75 dl nötter
2 tsk soja
0,5 dl ströbröd
peppar

Gör så här:
Koka quinoan.
Mixa gröna ärter och nötter med en stavmixer. Tillsätt hackad lök, ägg, mandelmjöl, ost, soja, ströbröd och peppar i ärt/nöt-mixen och låt smeten stå och svälla medan quinoan kokar klart.
När quinoan är klar, rör ner den också.
Klicka ut smeten i muffinsformen, toppa med lite mer riven ost och pinjenötter, och ringla lite rapsolja på toppen.
Kör i ugnen på 225 grader i typ... en kvart? Eller tills de fått fin färg.

Jag åt mina med klyftpotatis och sås gjord av matyoghurt/mango chutney/curry.

Hoppas jag inte hade nybörjartur, bara, utan att receptet funkar för dig med.

Mirijam sa...

Trillade det ner en paljett, eller en polett?

Lisa sa...

Menåååååå, Mirijam, det trillade ner en PALJETT, för det är en så gullig felsägning som jag hört en gång, så jag kan inte sluta säga det. Men jag vet, jag vet. Det är fel.