onsdag, januari 13

Och i kokongen ska allt vara gjort av fluff

Antal hundradels sekunder det just nu går mellan något av barnen piper om att de är pyttelite olyckliga på morgonen tills jag har planerat mitt framtida liv som hemmafru med hemundervisning i en kokong av duntäcke: högst en.

Barn säger: ”Strumpan sitter knöligt!!!”
Jag tänker: Åh, gud, vi skiter i det här, vi stannar hemma.

Barn säger: ”Jag är trött!!!”
Jag tänker: Okej, that’s it. DUNTÄCKE! KOKONG! SAMLING I SOFFAN!

Barn säger: ”Det är inte så kul i skolan!!!”
Jag tänker: Okej. Okej. Hur löser vi det här lite snabbt nu då? Jag får väl säga upp mig.

Idag sa ena barnet att han hade ”ont i hjärtat” strax efter jag knölat på honom alla hundra overaller och vinterskor och mössor och vantar och fan och hans moster. ONT I HJÄRTAT?!? Oh, lord. Var halvvägs igenom produktionen av läromedlen jag ska använda mig av när jag hemundervisar de små liven när Gustav lite försiktigt påpekade att samma barn säger lite vad som helst nowadays. ”Igår sa han att han var en bajskorv, till exempel. Vi stängde inte in honom på toaletten för det?” Två sekunder senare travade de iväg mot förskolan som vanligt och det djupt olyckliga/hjärtsjuka barnet pladdrade på som en duracellkanin på speed om vet ej vad.


Så spännande för nerverna detta, att ställa om till vardag igen?

6 kommentarer:

Emelie sa...

Jag veet... På måndag börjar mitt lilla barn också på fsk och verkligheten kommer slå oss i huvudet på allvar. Hur ska vi hinna sånt som handla mat, laga mat och liksom leva överhuvusdaget när vi båda ska jobba!??!

Emma - hörselresan sa...

Åh vad jag känner igen den känslan! Vill helst täcka dottern i bomull och skydda henne från allt, mest bara sitta i soffan och kramas. Undrar om en kan betala räkningar med kramar...

Maria sa...

"halvvägs igenom produktionen av läromedlen"!

Du är bara bäst på att formulera den där "Yyyll, mina barn lider ute i stora världen!
Jag borde vara hemma-mamma för alltid, baka bullar, skura golv. Barnen kommer att
få psykiska problem om dom inte växer upp med bulldoft o såpskurade golv o en mamma
som är hemma alltid. Jag är helt enkelt en dålig mamma! som vill jobba o ha något
eget förutom bulldeg o såpflaska." -känslan.

Den känslan, som man tydligen kan frammana på dom 10 mikrosekunder det tar att hitta
en vante i den röriga hallen. (Som man ju också borde städa o organisera så den ser ut som
i inredningstidningarna! Om man bara var hemma-mamma. Tänk vad man skulle hinna!)

Keep up the good work! Vem skulle skriva fantastiska böcker om inte du gjorde det?

Eva sa...

Hej! Testade just Palak Paneer från din nya kokbok! Supergott! Barnen älskade! Vågen!
är väldigt peppad på att prova andra recept och tycker faktiskt att det är ännu fler recept som lockar än i första boken!

Palak Paneer - toppen med ett recept där i princip allt kan finnas hemma….

hälsningar
Eva

Anna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Vet du hur det lät när vi gjorde cannellonin med trattkantareller förra helgen? Omnomnomnom från alla. Tvååringen åt tre stora portionen och petiga femåringen bara moffade i sig. Vi har snart lagat oss igenom hela bok ett och måste måste måste ni köpa bok två. Tack för matfriden!