fredag, januari 1

Läst 2015

Det här är de böcker jag läst (för min egen del, inte för barnens del) under 2015:

Den osynlige mannen från Salem, av Christoffer Carlsson
Och runt mig faller världen, av Marit Sahlström
Världens viktigaste kyss, av David Levithan
Kunskapens frukt, av Liv Strömquist
Huset mittemot, av Alex Haridi
Den drunknade, av Therese Bohman
Texter, av Annika Norlin
Box 21 Roslund/Hellström
Som om jag vore fantastisk, av Sofia Nordin
Vill ha dig så illa, av Gunnar Ardelius
Vårt gemensamma liv, av Anna Schulze
Eld, av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg
Livets outgrundliga mysterier, av Benjamin Alire Sáenz
Kvinnan på övervåningen, av Clarie Messud
Kära Liv och Caroline, av Liv Strömquist och Caroline Ringskog Ferrada Noli
You had me at hello, av Mhari McFarlane
Veterinären, av Gertrud Hellbrand
Att föda ett barn, av Kristina Sandberg
Odjuret, av Roslund/Hellström
Svikaren, av Katarina Wennstam
Blod, av Åsa Anderberg Strollo
Here's looking at you, av Mhari McFarlane
Kodnamn Verity, av Elizabeth Vein
Fine little day, av Elisabeth Dunker
Lollo, av Linna Johansson
När hundarna kommer, av Jessica Schiefauer
Athena, av Marta Söderberg
Röd som blod, av Salla Simukka
Vit som snö, av Salla Simukka
Svart som ebenholtz, av Salla Simukka
Allt jag inte minns, av Jonas Hassen Khemiri
Färjan, av Mats Strandberg
Vad gör man inte, av Maja Hjertzell
Skuggsommar, av Mia Öström
Jan Svensson, av Johanna Lindbäck
Svart sommar, av Åsa Anderberg Strollo
Jättehemligt, av Barbro Lindgren
Världshemligt, av Barbro Lindgren
Bladen brinner, av Barbro Lindgren
Förtvivlade människor, av Paula Fox
Det är något som inte stämmer, av Martina Haag
Egenmäktigt förfarande, av Lena Andersson
Fallet Vincent Franke, av Christoffer Carlsson
Fruset offer, av Giles Blunt
Händelser vid Kirkstone Abbey, av Patrick Redmond
Den första flickan skogen möter, av Moa Eriksson Sandberg

Det är 46 böcker, och det är tre mer än förra året, men fortfarande mycket färre än jag tänker att jag vill läsa. Men, men. Ja, ja. Det är som det är.

55% av böckerna riktar sig till vuxna. 70% av böckerna är skrivna av kvinnor. 76% är svenskt. Jag är fortfarande helt fruktansvärt usel på att läsa böcker från andra länder än Sverige, England och USA. Och jag är fortfarande helt fruktansvärt usel på att läsa något annat än skönlitteratur. Men, men. Ja, ja. Det är som det är.

Jag tycker "Allt jag inte minns" av Jonas Hassen Khemiri, "Vårt gemensamma liv" av Anna Schultze, och "Vad gör man inte" av Maja Hjertzell var allra, allra bäst.

I år siktar jag på att snitta en bok i veckan, då?

13 kommentarer:

JHH sa...

Jag har också läst you hade me at hello och blev riktigt, riktigt förtjust i den. Önskar nästan att jag inte läst den bara för att få läsa den igen

Sandra sa...

Använder du nån app för att logga lästa böcker? Nåt tips?

Det växer sa...

Jag kommer att utmana mig själv genom att varje år välja ett land som jag ska försöka läsa lite extra mycket från. 2016 (som också är första året som jag gör detta:-)) kommer det vara Tyskland. Anledning är att jag är rätt bra på tyska och kan läsa på originalspråk och att jag de senaste åren köpt på mig ett gäng tyska böcker som jag inte läst ännu. Målet är främst att upptäcka ny spännande litteratur. Att jag kommer bli något bättre på tyska igen ser jag som en trevlig bieffekt, men inte som något egentligt mål för jag tänker mig också att det är helt ok att jag läser den tyska litteraturen som översatt.

Lo sa...

Jag har aldrig lyckats ha koll på de böcker jag läst... Min syster har alltid (tror inte hon slutar) skrivit upp dem, ända sedan hon lärde sig läsa... Är lite avundsjuk på det.
Tror att jag läser en bok i veckan, ungefär.

Ida här och nu sa...

Oj va du har läst! Själv vet jag inte om jag avslutat nån bok alls i år. Jo. Två har jag nog lyckats med. Men jag längtar efter böcker och hoppas på att få till många flera i år. Kram

Susanne sa...

Åh, jag tänkte oxå försöka klämma en bok per vecka :)

Anonym sa...

Två franska tips som har några år på nacken, så du kanske redan har läst dem:
Igelkottens elegans (http://sekwa.se/bockerna/muriel-barbery-igelkottens-elegans/) och Tillsammans är man mindre ensam (http://www.albertbonniersforlag.se/bocker/utlandsk-skonlitteratur/t/tillsammans-ar-man-mindre-ensam)

Anonym sa...

Vi kom över havet är fantastisk, rekommenderas om du inte läst den. Jag ringer Clara kvalar in som min lästvåa i år, men den läste jag ju efter tips här (tack!).

Anonym sa...

* Att ringa Clara hette den ju.

Louise B sa...

Wow vilken härlig lista!!! Jag undrar också hur du loggar dina lästa böcker! Hade varit kul att hålla lite koll nu när jag precis bestämde mig för att det får bli ännu ett mission inför 2016; att läsa mer. Tillsammans med att baka så mycket av vårt bröd som möjligt, äntligen orka springa den där milen och laga mer vegetariskt! Wow vad pepp jag blev! Har ju värsta bästa listan med boktips nu också! Tack för det! Och nu när jag kom på att Tomten inte kom med djupa ro. Kan man köpa få köpa den direkt av dig? Med en liten hälsning kanske? Hur gör jag? Gott nytt år på dig!

Lisa sa...

Louise B och Sandra: Jag loggar böckerna jag läst på Goodreads! (Som app i telefonen, men funkar från datorn också.) Orkar inte hålla på att ge betyg etc, men markerar en bok som läst så fort jag läst klart, och kan lätt se i slutet på året vika titlar jag plöjt.

Anonym sa...

Författare redovisar bokföring och bokslut.

Hoppas göteborgsskämt är ok��

Anna Voltaire sa...

Så många böcker har jag inte läst sedan 1997 då första ungen föddes. I glappet mellan de två kullarna läste jag tre böcker, kanske fyra och sedan på stulna stunder på väg till jobbet. Men snart......ska jag läsa tredje sidan i Don Quijote som jag köpte för ett år sedan.

Mvh

Småbarnsmorsan i vildmarken