tisdag, december 15

Lär mig något! Vad som helst.

Kära dagbok!

Idag har jag ridit barbacka. Det var roligt, för det var första gången, och jag var ganska rädd för att trilla av, men jag bestämde mig för att räcka finger åt den känslan och prova, och det gick ju bra, så nu är jag stolt som tuppen. Det är så kul att lära sig något nytt? VAD SOM HELST! Är inne i någon slags fas i livet (det är jag och alla spädbarn) där det är det enda jag vill, lära mig grejer. (Okej, det och bada badkar och sova, och emellanåt äta något gott, kanske palak paneer.) Är till exempel helt exalterad över det hära radiolyssnandet jag börjat med. P1, alltså, vilken grej! Häromdagen lärde jag mig saker om Hallandsåsen. I förrgår lärde jag mig hur fördomar påverkar vårt minne i till exempel vittnesmål. Igår lärde jag mig saker om Bosnien. Idag har jag inte lärt mig något, för jag har inte varit hemma vid radion, och det har varit synd, det har varit lite tomt.

Helst skulle jag vilja gå en kurs. På kanske kvällstid, eller en helg, eller vad fasen, deltid på dagarna, jag vet inte. Den kan handla om lite vad som helst, känner jag. Igår läste jag kurslistan på Södertörn. "Estetik och genus, 7,5 poäng." "Typsnittsdesign och typografi, 7,5 poäng." "Befolkning, kultur och miljö, 7,5 poäng". Skulle gärna också gå kurs i: foto. Eller typ... lära mig rita grejer. Eller ooooo, skriva tv/film-manus! Be still my beating heart, tänk att få gå en kurs i det, det hade ju varit roligast av allt.

Är THIS CLOSE att börja titta på slumpvis valda Ted talks bara på grund av kul.

Vem kunde ana?

9 kommentarer:

Tant Sviskon sa...

Jag började lyssna på P1 för några år sedan och bara "Satan, vad pensionärerna är allmänbildade!". Sedan lyssnade jag på ett program om sex som kulturyttring där reportern var på kurs i Värmland och alla tittade på sina könsorgan i speglar för att se om de var typ rävkvinnor eller björnmän och bara "SATAN, vad pensionärerna är allmänbildade!".

Colombialiv sa...

Det här kanske är att öppna en Pandoras Box, men känner du till EdX? https://www.edx.org/ Eller Coursera? https://www.coursera.org/

Maria sa...

Ja! P1! Och P3! Jag kör P1/P3-dokumentär i SR-appen
varje gång jag städar/stryker/lagar mat/målar väggar i renoveringsobjektet
till sommarhus vi har skaffat oss i ett ryck av övermod (We can do it!
Renovera hus, jodå! Yes!).

Superbra. Jag har lärt mej om svenskar som for till Sovjet på 30-talet från
Norrbotten (o inte fick komma hem igen när det visade sej vad Sovjet egentligen
var...), Amaltea-mannen, självskade-syndromet som unga tjejer höll på med
på 90-talet. You name it, SR har gjort en dokumentär om det!

Siktar helt klart på att bli en allmänbildad pensionär om sådär 20 år.

Lisa sa...

Åh, herregud, Colombialiv, VAD MYCKET DET FINNS MAN KAN LÄRA SIG!!!

Anonym sa...

P1 går nästan dygnet runt, även när jag jobbar med att översätta. Bara älskar den kanalen.

Ann Margret

Emma - hörselresan sa...

P1 - bästa grejen! Helt plötsligt har jag koll på vad som händer i världen. Och får lära mig massor av viktiga saker.

sara sa...

Alltså det där med P1 hände mig över en natt nånstans mellan en ålder av 28 och 29. Då slutade jag plötsligt lyssna på RixFM för att helt övergå till P1. Det var väl också då jag började snegla på Femina istället för Veckorevyn i tidningshyllan.

Amanda sa...

Barbacka är ju så mysigt att rida (om det inte är för långt ner till marken) :)

Anna sa...

Jag lyssnar alltid på P1, har blivit hånad för det. Men som sagt jag LÄR mig saker. fast ibland när de talar om saker som jag KAN, då blir jag förbannad på hur korkade vissa är. För jag antar att en del saker är populärvetenskap snarare än vetenskap. Men jag lyssnar ändå. Fast inte på ring P1, programledarna är så otrevliga och PK att man kräks, ffa Täppas. Honom blir jag galen på. Och så undviker jag allt religiöst och radiopsykologen. Imorgon bitti ska jag lyssna på ugglesnack i Naturmorgon. man skulle kunna tro att jag var 81!!!
Häpp!