söndag, december 27

Långsamhetens högborg

Men herregud, vad vi inte gör något. Alltså, något. Idag har vi haft det här på agendan: gå till affären (300 meter bort) och köpa söndagsgodis, för vi glömde att det var lördag igår. Det var allt? Inför detta stora event var barnen så illa tvungna att ta på sig kläder för första gången sedan julafton, och det var, som vi alla förstår, nästan oöverstigligt jobbigt. Själv dealade jag mig till att få stanna hemma och borra två hål i taket istället, och slapp därmed påklädningstraumat och har fortfarande pyjamas. Vi stressar inte ihjäl oss här, direkt.

Rufus fick den illustrerade utgåvan av Harry Potter i julklapp, och som första kapitelbok genom tiderna går den verkligen hem. Igår läste vi i flera timmar, och nu när han kommer hem med godiset ska vi fortsätta. Harry ska just hoppa på tåget till Hogwarths. DET ÄR SÅ JÄDRA MYSIGT! Jag tackar lego och hela Harry Potter-kulten för det här, för utan fem miljoner Lego Harry Potter-youtubeklipp och Lego Harry Potter-lekar på förskolan hade han inte varit det minsta intresserad av att lyssna. Nu har han redan en förförståelse för berättelsen,  vet massor om karaktärerna, och har LÄNGTAT efter att bli tillräckligt stor för att få höra "den riktiga Harry Potter". Så kan det ju också vara med alla jädra prylar och leksaker och grejer och tjafs (som jag rätt ofta suckar över) som görs kring böcker och filmer nu för tiden. Att de liksom leder barnen in till boken eller filmen så småningom. Det kan jag ju tänka på nästa gång jag står och svär över nåt himla Frostschampo.

Jag tycker julen har varit god.

Lugn och långsam och mätt.

Imorgon ska vi städa källaren.

God fortsättning!

3 kommentarer:

Robert W sa...

Inte ska man väl behöva skämmas över att man tar det lite lugnt under ledigheten. Att gå från det lunket till att städa källaren låter dock som en förfärande utmaning.

Anna Voltaire sa...

Vi har också gjort förtvivlat lite. Barnen har bråkat desto mer. Att vara instängda i lilla huset i fyra hela dager...det frestar på. Imorgon ska jag vila på husläkarmottagningen. Där ALLA gör som man säger, både patienter och PERSONAL (även om vissa surkart tycker att doktorn ska göra allt själv...som att hämta klisteretiketter till proven de ska ta på patienterna....). Jag för min del VILAR på jobbet.
Mvh
Sexbarnsmamman som blir tillplattad i hemmet.

Sandra Hansson sa...

Ååååååå så mysigt!! jag längtar efter att läsa HP för mina kidz som just nu är rätt små. Hur gamla är Svante å Rufus? När kan en börja? ⚡️