tisdag, december 22

Ett vegetariskt julbord

Hej från en som just lagt in tre sorters sill utan sill (man kokar sillstora bitar av aubergine i väldigt salt vatten i typ två minuter, och sen lägger man in som vanligt). En fick smak av senap och dill, en fick smak av apelsin och stjärnanis, och en fick smak av rödlök och granatäpple. På vårt (alldeles egna!!!) lakto-ovo-vegetariska julbord kommer det i år att stå:

3 x sill utan sill
Fröknäcke
Janssons frestelse minus ansjovis, plus kapris
Mandelbollar
Ugnsrostad brysselkål med pumpafrön
Valnötshummus
Bröd, smör och ost
Matvetesallad med rostade mandlar, aprikoser, rödkål och myntadressing
Grönkålspaj med västerbottenost, oliver och valnötter
Quornjulskinka (har aldrig testat, men twitter säger att den är okej?)
och sojakorv till sojakorvsgalna barn.

Kudos till mina svärföräldrar som får lajva vegetarianer över jul och inte verkar bry sig det minsta. Det kommer bli sjukt gott! Och detta vet jag eftersom jag provlagat de flesta recepten till en kokbok nära mig massor av gånger. WOOP!

Roligt detta, ju?

12 kommentarer:

Jennie sa...

Var sjutton fick du tag på quornskinkan? Jag hade börjat tvivla på att den faktiskt fanns, har inte sett den någonstans.

Johanna sa...

Jag får ännu mera vego på
Posten IDAG, ska hem och laga mat sen :)

Anna Voltaire sa...

Sill utan sill??
Jag fattar aldrig varför man ska ersätta animaliskt med något. Varför inte äta något helt annat då? Det måste ju finnas otaliga juliga maträtter som passar, inte minst från andra länder...Jag tänker att fejkon och annat blir en blek ersättning.

Lisa sa...

Jo, så tänker jag oftast också, Anna. Men det beror väl också lite på VARFÖR man äter vegetariskt? Om man gör det för att man vill ha variation eller inte gillar kött finns det ju ingen som helst anledning att laga till exempel "sill utan sill". Världen är proppfull av vegetariska rätter som klarar sig helt på egna meriter, utan att efterlikna kött. Men om man exempelvis ÄLSKAR kött, men ändå inte vill äta't, och längtar efter smaken av senapssill eller bacon eller vad det nu kan vara, så är det ju en annan sak. Vi har åtminstone en sån i den här familjen. Och då är ju till exempel fejkon eller sill utan sill rätt bra, no? Jag tycker förresten att aubergine"sillen" är godare än vanlig. Men jag gillade ju å andra sidan heller inte vanlig sill så särskilt mycket...

Lisa sa...

Det var svårt Jennie! Gustav letade i typ fem butiker, och knep till slut den sista på Ica i Skärholmen. Leta i frysdisken!

Alexandra Pettersson sa...

Hej Lisa!
Är du hemma i Gnesta idag? Är i nöd för min dotter sa igår att hon önskar sig din senaste vegokokbok i julklapp o den andra vill ha en författarkurs. Det hade varit enkelt att köpa boken på stan men om jag kan köpa den av dig direkt är det mkt häftigare.
Kram
Alexandra

Lisa sa...

Hej Alexandra, jaaaaa! Vi är hemma! Kom förbi när som helst! Kram Lisa

Laura sa...

God jul!

Anns sa...

min sambo säger likadant som dig Anna. Men jag älskar kött i alla former men är veg då jag inte klarar av att äta det (samvetet). För mig passar då substituten väldigt bra då jag kan få det så "köttlikt" som möjligt utan att behöva äta kött.

Elinen sa...

Köpte ännu mera vego i julklapp till min man (fast egentligen till mig). Allt ser gott ut! Vi började med panerad stekt ost, genialiskt! :D Nu blir det en hel vecka med bara "nya" rätter för oss. Tack snälla för matinspiration. :)

Amanda sa...

Vi körde på största delen vegetariskt på julbordet i år :) sill och julskinka var det enda vi "fuskade". Måste nog säga att julbordet i år vart godare än det traditionella ^^

Monnah sa...

Jag har både en son och en dotter som testat att vara vego i några omgångar och med det nya året är det visst dags igen. Bara att skramla fram min gamla vegokokbok, Plenty och börja googla recept! :)