tisdag, december 1

Det plötsligt motståndet

Okej, så idag hände det här mig: Jag hade en timme att slå ihjäl, för mitt tåg blev inställt, och jag hade ingen bok med mig, så jag gick in på Pocketshop, och jag: HITTADE INGET JAG VILLE LÄSA?!? Det säger noll om böckerna som fanns på Pocketshop och väldigt mycket om mig, och det gör mig nervös. Vem är jag ens?

Köpte ändå en bok, "Förtvivlade människor" av Paula Fox. Jag tog den på grund av 1. Stod på hyllan med personalens tips 2. Snygg titel 3. Snyggt omslag. Sen googlade jag och insåg att jag läst om den överallt, men det var jag inte medveten om när jag valde, ja, och nu läser jag den. Jag vet inte om jag gillar den än.

Varför känns det så kämpigt med läsning i perioder? Vad är det jag tycker är jobbigt med att ta upp en bok? Varför orkar jag inte koncentrera mig? Varför gör jag det inte bara, jag älskar det ju?

Så jädra märkligt.

7 kommentarer:

Susanne sa...

November, varje år. Nu är det iofs december idag...

Sofie sa...

OT - men tack för ditt tofu-inlägg! Jag har gett mig f-n på att jag och familjen ska äta mer vego och köpte tofu, nån variant jag hittade på asiatiska hyllan som enligt förpackningen skulle vara "silky smooth". Och jo, det var den. Lite som Kalvdans. Fy farao vad äcklig. Ska kolla i ostdisken när jag handlar nästa gång...

Thérèse Eriksson sa...

För att ibland är skallen full av annat (jobb, bomull eller snömos, spelar inte så stor roll) och då finns det liksom inte utrymme för koncentration och berättelser som är längre än tre meningar. Oavsett hur mycket en älskar det annars. Men jag håller med dig, det är sjukt störigt.

Pamela Lindebäck sa...

I feel you, sister. Jag älskar att läsa men gör det inte.

Tantaugusta sa...

Den läste jag tidigare i höstas. Blir kul att höra vad du tycker.

Sara sa...

Jag jobbar med skog och jag älskar att vara i skogen men ibland kan jag bara längta efter öppna landskap, stränder och hav. Kan det vara samma för en författare, att böcker ligger för nära jobbet?

Angela Polk sa...

Precis Therese, "sjukt störigt" är exakt rätt nyans, så tycker jag med.