onsdag, november 11

Tyvärr, pappa är allergisk

Men kära hjärtanes, det är klart jag inte kan sluta blogga om ni ska vara sådär gulliga, det fattar ju alla. Plus att min förläggare just skickade mig en bild på en lista i nya numret av Språktidningen: KÄNDA SVENSKA FÖRFATTARBLOGGAR. Mitt namn var bredvid Bodil Malmstens!!!

Gnetar väl vidare i min vardagsbetraktelsefåra här då.

Idag har jag träffat mellanstadieelever och svarat på fyra hundra frågor i stil med: Hur många år är du? (35.) Handlar dina böcker om dig själv? (Ja, fast nä.) Det där du läste nu, om en tjej som önskar sig en hund, har du önskat dig det nån gång? (Oh yes.) Gjorde du som hon, och klistrade upp lappar i hela huset med tjatet JAG VILL HA EN HUND på? (Jahadå!) Funkade det? (Mirakulöst nog, JA!) Var den gullig? (Har påven lustig hatt?).

Önskar mig fortfarande en hund ibland i smyg. En trubbnost en med krängig kropp, som blir så glad när man säger "ska vi gå ut?" att den vispar med den stenhårda svansen så hårt att man får blåmärken på smalbenen. En snarlik den jag hade, alltså. Mitt barn, däremot? Han önskar sig 1. En orm, 2. En papegoja eller 3. En häst, eller åh, allra helst: En kombination. En hästkropp utan ben (som en orm), med vingar.

"Vi får se" hur det blir.

5 kommentarer:

Anna Maja sa...

Min syster ville förfärligt gärna också ha en hund när hon var liten men det gick ju inte eftersom pappa var allergisk. Tillslut kröp det fram att pappa faktiskt inte testat sig utan bara trodde sig vara allergisk och min syster sa att "då ringer jag och bokar allergitest åt dig". Han testade sig, var inte allergisk, vi skaffade en hund först på prov och sedan köpte vi en egen. :)

yllet sa...

Jag tänkte bara tala om att Peppe Öhman rekommenderar dina dinoböcker i veckans avsnitt av mellan radernapodden.
Ja nej. Det var min helt orelaterade kommentar.

Fast åh, vi snackar om katt. Men tror vi är allergiska. Men en main coon? Stor och superfin. Ahhh. Finns en på blocket för 19 000 bara.

Fissfass sa...

Vaaa?!?! Bloggar Bodil Malmsten?!?! *angriper Google med stor frenesi*

Fissfass sa...

Förresten TACK!!! för tipset om Kulturens ABC. Skrattade så mycket på tåget igår att jag fick be min granne om ursäkt!

Anna Hansson sa...

Trubbnosiga hundar känns som ett viktigt författartillbehör tycker jag (som har tre, dock utan svansar).