tisdag, november 3

Sits och sånt

Visste ni att det inte heter fältsits längre? Det heter tvåpunktssits. Visste ni vidare att om man inte direkt stått i tvåpunktssits sedan det hette fältsits back in the days så strejkar ens fötter efter ungefär en halv ridlektion i ovan nämnda sits? Nu vet ni. Så sjuk känsla, kunde till slut inte spjärna emot längre, fotlederna bara vek sig i stigbyglarna. Det fanns inte en enda muskel kvar i foten som ville samarbeta. Nyss när jag skulle gå och lägga mig (tre timmar efter avslutad ridlektion) fick jag vila lite mellan varje trappsteg i trappan för att lyckas ta mig upp på övervåningen.

Vältränad man är.

Visste knappt att jag hade fotleder innan.

Nu vet jag.

6 kommentarer:

Lisa sa...

Ibland tror jag att alla kroppsliga problem jag har och kanske kommer att få skulle lösa sig om jag hade starkare fotleder. Det gör att man inte vrickar fötterna, inte får knäproblem och stärker bålen så att man inte får ont i ryggen. Kanske dags att köpa en sadel och hänga över en stolsrygg i lägenheten?

Hanna sa...

Så himla fin bild. Vill liksom klappa lite (mkt).

Ida sa...

Boktips: Spänst och harmoni i ryttarens sits. Mycket användbar!

Fru Björk sa...

Magen Lisa, magen. Det är där sitsen sitter, i tvåpunkts- och trepunktssits och allt annat på hästryggen. (fö heter det fältsits för det heter det hos Britta och Silver)

Emma - hörselresan sa...

I min lilla värld heter det lättsits och har gjort i en halv evighet. Tvåpunktssits, märkligt ord...

Iallafall, de där strejkande anklarna upplevde jag häromdagen. Fick för mig att åka på ridresa till Italien med två dagar à tre timmar i sadeln. Senast jag satt på en hästrygg var för åtta år sedan...Efter en timma la vänster fotled av. Lätt att rida i lättsits/fältsits/tvåpunktssits med strejkande fot....

Kul var det iallafall att rida och nu överväger jag allvarligt att hitta lämplig ridskola.

About Alice sa...

Har jag lärt mig fältsits på åttiotalet så är det så det heter.

Basta.

* he he*