söndag, november 1

Dra åt helvete, samvetet

Det har varit höstlov, och min känsla är att "alla andra föräldrar" 1. Varit lediga med barnen och 2. Åkt iväg någonstans (utomlands!) på lovet. Jag vet att det inte är så på riktigt. Men känslan? Jag tänker mer på det här nu, när ena barnet börjat skolan. Det blir så tydligt. I skolan började lärare och elever räkna ner inför höstlovet i många, många veckor innan löven ens hunnit bli röda. "Snart är det lov!" "Vad ska du göra på höstlovet?" "Ska ni åka bort?" Det blev så väldigt mycket svårare att säga till sin unge då att "Eh, lov? Du ska vara på fritids, för vi måste tyvärr jobba."

16 veckor om året har barnen lov från skolan. De 5 veckornas semester en förälder (oftast) har att ta ut från jobbet räcker inte jättelångt i den ekvationen. Jag önskar så att jag bara kunde konstatera det, och skita i det dåliga samvetet. Men guess what? Det är ju SKITSVÅRT att skita i det där dåliga samvetet, har det visat sig. Speciellt när barnet i fråga står och gråter bredvid och "vill vara leee-he-he-eeeedig".

Vi har det på många sätt så jädra förspänt i den här familjen. Vi är till exempel två föräldrar. Och vi är båda egenföretagare, och kan styra rätt fritt över våra arbetstider. Någon av oss kan oftast ta ledigt eller vabba om det behövs. Men det är inte nödvändigtvis samma sak som att vi bara kan låta bli att jobba 16 veckor om året (och varje eftermiddag, så vi kan hämta barnen tidigt, för det gör ju också "alla andra föräldrar", det vet man ju). Vi har liksom inte råd? Vem har råd?

Vi kompromissade till slut. Tog ut tre sparade föräldraledighetsdagar och var hemma halva veckan. Det var kul. Vi åkte inte utomlands, vi åkte som längst till simhallen. Och igår kväll öppnade vi kalendrarna och började titta på hur vi ska få ihop julledigheten. Fyra veckor? Djupa andetag.

Vill säga en och endast en grej till detta dåliga samvete: DRA ÅT HELVETE, vi gör vårt bästa.

De allra, allra flesta gör det.

23 kommentarer:

Kristina sa...

En pedagog som jobbar i skolan ska inte fråga om barnen ska åka någonstans på det kommande lovet. Lika lite ska de fråga om barnen gjort något extraordinärt efteråt. Möjligen fiska efter de små enkla äventyren - de som inte kostar något. Det är inte vi föräldrar som ska ha dåligt samvete, det är alla skrytmånsar som hela tiden ska bräcka andra som ska sluta upp med det!

/nina sa...

Ja fy farao. Det är inte roligt det där, särskilt inte när ungarna är små och många dessutom tar en extra vecka ledigt och åker till Thailand på höstlovet. När ungarna blir större så får dom inte ledigt vilket kan vara skönt, men då är man å andra sidan hänvisad till loven när det är skitdyrt att resa.

Det är som du säger, hur GÖR alla andra? Jag är löjligt priviligierad trots att jag är frånskild och kan oftast klämma in en eller två resor per år, om så "bara" till olika ställen i Sverige. Men just det där med alla lediga dagar?

Det har ju börjat glunkas om treterminssystem nu. Då skulle det bli sisådär två veckor runt påsk, två veckor i mitten av hösten och lite kortare sommarlov. Frågan är om det blir bättre....

Det jag lunde trösta mig med var att fritis ofta var oerhört påhittiga på loven. Det var färre barn där, de gjorde roliga utflykter och ofta gjorde mitt jobb att jag kunde sticka hem lite tidigare eftersom vissa möten ställdes in pga loven.

Jag tror att det viktigaste kan vara att skapa ett litet andrum på höstlovet. Ta en dag och baka hemma om man aldrig hinner sånt annars. Eller åka till simhall, lekland, gå i skogen om DET är något man aldrig gör. Ta ett museum ( och trotsa köerna....) . Laga extra god frukost och kolla på film tillsammans.

Och julen - fyra veckor blir det väl inte? Va????? Tror våra slutar den 18 och börjar direkt efter trettonhelgen, ojdå det blev 3,5 veckor. Hoppsan. Det kan vli tufft för många!!!!

Victoria Glosemeyer sa...

Som förskolepedagog och tidigare i f-klass, så tycker jag att barnen oftast hade det extra mysigt på loven på fritids. Lite lugnare, lite mera lek och bus!
Skippa det dåliga samvetet, majoriteten av oss föräldrar kan inte ta ledigt 15 veckor om året! Och åka utomlands på loven är ju svindyrt!

Sanna sa...

Tycker det var konstigt att läraren räknade ned till lovet, hen borde ju förstå att inte alla kan vara lediga.

Lisa sa...

Jag var ett barn som alltid hängde på fritids i början och slutet av sommaren och det var liksom en del av min rutin. Först mös man runt och slappnade av och sedan var det dags att åka till landet. Nu saknar jag den där "inskolningen" till semestern.

Anonym sa...

Fritis är toppen, njut så länge det varar. Mina barn går på mellanstadiet och har inte fritis längre. Då blir det långa ensamma efter middagar och lov om man inte pusslar med aktiviteter och morföräldrar. Alternativt inte tar ut någon gemensam semester vilket jag tycker känns ännu sorgligare.
/L

emma h sa...

Min mamma var lärare och vi var hemma på alla lov. Jag är inte det så det blir 5 veckors semester för mitt barn. Han kommer aldrig att veta något annat och jag vill inte ha dåligt samvete för det. Vi hämtar 16.15, 16.30 på förskolan och då är han och något till barn ensamma kvar. Vad jobbar dessa föräldrar med? Vi fattar nada, ska tillägga att jag är student och skyndar mig till föris. Tycker själv att vi hämtar tidigt. Nu är det så här och vårt barn har det bra, det dåliga samvetet gör mig inte till någon bättre förälder. Helt ärligt så låter simhall och utflykt som ett underbart höstlov!

emma h sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Men vad är det för pedagoger som pratar med barnen om lov och resor på det sättet? Läge att prata med dem eller maila rektorn?

Mina barn går på storbarnsavdelning och de flesta hämtas kl 15. Så även mina. Jag vet inte hur de andra gör, men jag kan väl säga som så att vi inte kommer bli rika pensionärer... Och det är så galet: våra förskollärare rekommenderar att barnen hämtas tidigt och har minst en ledig dag i veckan (då är det ändå en välfungerande avdelning). Det går ju inte ihop med arbetslivet alls. Och så sitter vi med våra dåliga samveten när det egentligen är hela konceptet arbetsliv + barn + tjugp år av neskärningar inom vård och omsorg som är helt absurt.

Vi har varit på biblioteket och gått till kyrkogården och tänt ljus. Det var the happenings på vårat lov. :D

Anonym sa...

*vård, omsorg och skola, skulle det ju stå.

Lisa sa...

FÖRTYDLIGANDE: Jag vet inte om lärarna pratat om just resor med eleverna. Citaten var blandade exempel, en del som lärarna sagt, och en del som kompisar till barnet sagt. "Ska ni åka bort?" var en barnfråga. Men pedagogerna har ändå formulerat sig med termer som "nu laddar vi inför höstlov" i veckobrev, och "bara två veckor kvar till ledigheten" och sånt. Inte så jättesmidigt, kan jag tycka.

Hanna sa...

Mina gick 9-16 alla dagar under veckan. När jag hämtade i fredags var bara de kvar. De hade jättekul och dansade när jag kom.

Markattan sa...

Sen kan en ju fråga sig vilket samhälle vi ordnat till oss, 16 veckors lov och 5 veckors semester?
Vem tänker man ska ta hand om ungarna under 11 veckor?

Den där föräldraledigheten borde utökas något kan en tycka.

I övrigt: Pedagoger borde formulera sig bättre och inte framföra sin egen längtan efter ledighet.

Markattan

Susanne sa...

Fantastiskt bra skrivet. Det är ett evigt pusslande och jo även dåligt samvete. Samtidigt så finns det alltid barn som nästan alltid kommer supertidigt, går hem supersent och nästan alltid är på "lov-fritids" och jag lider lite med dem och tänker att våra barn åtminstone får lite mer ledigt, och är på skolan 8-16.
Vi löser det med att jobba 80% båda. Jag tar en del tjänstledigt och kan ibland jobba hemifrån med barnen hemma (inte optimalt).
Sen som många säger så är lov-fritids ofta roligt :)
Jag tänker att man kan gå ihop några familjer och hjälpas åt, oftast är barnen supernöjda med att bara få vara hemma och leka en hel del - man behöver inte hitta på så mycket.
Men spontant så känner jag att vi vuxna borde ha mer ledighet så det blev rättvist, och livet kanske mer njutbart (om det inte påverkade ekonomin vill säga).

Nipe sa...

Ett inlägg om detta har jag malt runt i mitt huvud i några veckor. Den här stressen har ätit upp min stressförmåga. Jag sitter här på andra sidan småbarnsåldern med klara stressymptom som inte går över och det här med hämta/lämna är tyärr en stor bov i dramat. Det dåliga samvetet att barnen är kvar bland de sista. Att de inte är lediga fast att det är lov i skolan. Personalens menande frågor om "ska inte ni vara lediga dagen innan julafton, långfredagen, klämdagen eller den dagen fritids/dagis har stängt?" Vill du inte vara med ditt barn, typ, som nån förskolepedagog skrev på Fejjan härom veckan. Jo, det vill jag. Men jag har en arbetsplats, som tycker jag ska jobba de timmar jag är anställd på. Som inte stänger ner dagen innan alla helgdagar, som inte har höstlov. Och nej, jag är inte ensamstående och ja jag har gått ner i tid till 80% och ja min man tar lika mycket vabb och tandläkartider och allt annat. Men nej, jag/vi får fortfarande inte ihop det. Dra åt helvete, samvetet - tack för ett lysande inlägg Lisa!

LisaM sa...

Förra året pusslade vi med föräldraledighet, mor- och farföräldrar så att barnen skulle få vara lediga hela höstlovet. Sedan , när det väl är dags, utbrister de två äldsta: "Men vi vill gå på fritids på lovet, det är så himla kul och mysigt där på loven!"
I år fick de gå på fritids och var nöjda med det...

Lisen sa...

@Markattan: jag vill bara påpeka att skola inte har någonting med barnpassning att göra. Skolans syfte är att utbilda samhällets barn och ge dem kunskaper och färdigheter de behöver som vuxna. Så relationen semester-lov haltar lite. Dock förstår jag att det ger praktiska problem eftersom skolan indirekt tar bort behovet av barnpassning. Men det är inte skolans syfte.

Mimmi Rosell sa...

Jag jobbar inom omsorgen och min sambo inom industrin. Han jobbar 6.30-15 vardagar, jag jobbar 2/5 av min arbetstid på helgerna, 2/5 nätter och 1/5 vardagar. Det gör att vi går mycket omlott, men också att vi kan hämta tidigt och ha barnet hemma mycket. Jag skulle tippa på att fler har liknande upplägg, dock klarar vi inte av resor/gemensam ledighet och flera veckors lov. DET är ju omöjligt.

Tantaugusta sa...

Det parti som föreslår minskat antal lovveckor har min röst i nästa val, oavsett blocktillhörighet. Med tanke på att skolresultaten dessutom bara blir sämre så vore kanske mer undervisning på sin plats?

Anonym sa...

Tack för att du lyckades spä på mitt dåliga samvete lite till :-/ Jag är ensamstående, har ett arbete där jag måste vara på plats kl 7 och med nöd o näppe gå kl 15 så jag kan hämta kl 16. Antar att mitt barn är just ett sådant barn du skriver om som du tycker synd om?

Jag har inga möjligheter att ta ledigt på klämdagar och över både jul/nyår (får välja ett av det). Visst, jag kanske kunde byta jobb men nu råkat jag älska mitt jobb och tror inte det skulle gagna mitt barn att ha en mamma som inte trivs med sitt jobb. Det skulle inte heller lösa "problemet" med att få ihop 15 veckors ledighet med 5 veckors semester.

Jag bävar inför när sonen blir äldre och inser att andra barn är betydligt mer lediga än vad han kan vara :-(

//Åsa

Susanne sa...

Fast ganska snart så kan barnen vara hemma själv faktiskt. Min mamma var ensamstående från att jag var 6,5 år och ganska tidigt var jag hemma själv. Jag gillade det. Hade en grannfamilj jag kunde gå till om jag ville. Sen hade hon ett ganska fritt jobb (distriktssköterska) så hon kunde svänga förbi hemma ibland. Tror att de växer genom att vara hemma själva oxå.

Lisa sa...

Men Åsa, menar du mitt inlägg när du skriver att ditt dåliga samvete späs på, eller någon kommentar? Jag fattar inte? Men jag tycker verkligen inte synd om några barn som är på fritids/förskola, i så fall har du misstolkat mig. Jag är arg på att jag har dåligt samvete, bara. Skulle önska att jag bara slutade ha det, för barnen har ju det bra.

Anonym sa...

Jag är lärare och är inte ledig alla lovdagarna men väldigt många och min unge ba: Meeeeen jaaaag vill gå på friiitids.....man får typ spela tv-spel och så på fritids på loven....det är asorättvist. (och för en millisekund fick jag då dåligt samvete tills jag skärpte till mig,) Så. Min filosofi är såhär. Om alla som kan, har sina barn annorstädes på loven - är det oftast väldigt roligt och mysigt och trevligt på fritids, för de som behöver vara där. Det vill säga - sluta genast ha dåligt samvete.
/Erica