måndag, oktober 26

Viljornas kamp

Åh, herregud, vad jag blir frustrerad av att det inte går att lirka och locka och övertala vårt ena barn till någonting när han väl bestämt sig för något. Han ba: Håller upp fingret i luften, får feeling, bestämmer sig för lite blandade grejer helt utan att man förstår hur beslutsfattandet gått till, och plötsligt bara hatar han hembakt bröd. (ALLT HEMBAKT BRÖD!) Gillar inte långfilm. (ALLA LÅNGFILMER!) Hatar frisörer. (ALLA FRISÖRER!). Och läser inte kapitelböcker. (INGEN KAPITELBOK!) Och när beslutet väl är taget står det fast. Hur mycket man än bara "fast, alltså, du har ju aldrig sett en långfilm. I hela ditt liv. Du kan liksom inte säga att du... Jag nästan vet att du skulle gilla den här" så nä. Man ruckar inte hans beslut. Man gör det bara inte.

Det.
Är.
Kört.

Och det gör mig galen.

(Ja, han har väl eventuellt ärvt delar av tjurskalligheten från mig. För ja, jag står på andra sidan och tjatar, lirkar, lockar, mutar, hotar, ber lika tjurskalligt som han vägrar. Och nä, det är ingen optimal situation, jag är medveten om det, men...)

FATTAR NI HUR MÅNGA KAPITELBÖCKER DET FINNS SOM JAG INTE FÅR LÄSA FÖR HONOM?!? FAST JAG VET ATT HAN SKULLE ÄLSKA ÅTMINSTONE EN DEL AV DEM?

*välter bokhyllan*

9 kommentarer:

yllet sa...

Hehe. Men det är bra att du står på dig! Annars kommer han ju ALDRIG LÄSA Djupa Ro och då går han miste om en superfin bok!! Tack för läsupplevelser! Jag saknar den nu.

Lisa sa...

Hahaha, Yllet, tack! Nu är det ju inte nödvändigtvis så att jag tänker tvinga just mitt barn att läsa just MINA böcker (där går väl ändå någon slags gräns), jag nöjer mig så gärna med om han kan tänka sig att läsa NÅGONS bok. Men jag är hemskt, hemskt glad att du gillade Djupa Ro!

/carina sa...

Sänder dig härmed en säck "tålamod-bästa sorten". Nej, förresten, två säckar behöver du! Jag har en liknande son, nu 15 år, och jag kan trösta dig med att plötsligt, totalt utan förvarning ändras dekreten. Men nej, dessvärre har jag inte kommit på något sätt att påverka dessa beslut. Förutom att forsätta baka bröd och läsa kapitelböcker, eller vad det nu är som ligger mig varmt om hjärtat, och på något magiskt sätt hoppats att det skulle "smitta av sig". Men å andra sidan är det cool med ungar som har egna åsikter och inte går i ledband, eller hur? ;-)

lisakristin sa...

Förstår frustrationen!

Anonym sa...

Det som garanterat får honom att hålla ännu hårdare i sina nya ståndpunkter är om du fortsätter att tjata på honom. Lev som vanligt och låt honom vara. Han kommer bli frestad av alla bullar och filmer och kommer inte kunna motstå till slut. Men då gäller det att inte säga "vad var det jag sa!"

Eva

Jennie sa...

Han ändrar sig nog innan han flyttar hemifrån... Eller kanske till och med innan han är 10! Om ni har tur! :-)

Vilka kapitelböcker vill du läsa för honom? Tar gärna emot tips på bra barnböcker såhär inför dotterns födelsedag och därefter jul.

Såg förresten ett fint reportage om dig i Magasinet här nere i Småland. Fina bilder på dig! Inte illa att bli utnämnd som den som "sätter Ingelstad på den litterära kartan"! :-)

Malou sa...

Jamen, om ni bara har henbakt bröd så kan han ju inte få nån macka alls?Och hur är det med böcker som "egentligen" är kapitelböcker men som faktiskt inte har kapitel, bara är "hela böcker?" Leta reda på Novak "The book with no pictures" (är inte översatt, men det klarar man själv)den gillar både barn och mellanstora barn och vuxna...Fast några tålamodsideer har jag inte...får läsande bror läsa högt för honom??
Håller tummarna!

Anna sa...

Är han för stor för tricket jag ibland kör på min son, månne? "Jaså, du vill inte läsa bok just nu, säger du? Jaha, men då sätter jag mig väl här alldeles själv och läser lite högt, för att jag tycker det är kul, bara!"

mor Lena sa...

Hörde av en mamma med ett mycket tjurskalligt barn att hon slutade att fråga eller förbereda sin son på vad som skulle hända. Typ att han skulle klippa sig på fredag. Eller att de skulle på semesterresa med TÅG. De bara satte iväg och liksom överrumplade honom med fakta Och då gick det bra, för han hann aldrig mobilisera de negativa känslorna. Kanska värt att testa.