måndag, oktober 5

Obefogade egobooster vi minns

När Gustav var föräldraledig med våra barn fick han ibland beröm av folk till höger och vänster som ba "Åh, vad duktig du är med barnen!" efter att ha, don't know, typ puttat lite på dem i en gunga, eller bytt en blöja, eller vad som helst. Lite så är det att vara kvinna och identifierat ett elfel (Det ryker från den här plasten runt den här sladden!) och ha ringt en elektriker (Hjälp!), märker jag. Tror jag fick höra tio gånger under timmen elektrikern var här att jag var: Duktig! Uppmärksam! Driftig! Teknisk! Smart!

Det roligaste var när han ba: "Är du kanske tekniker?" och jag skrikskrattade rakt ut och ba: "Nej, jag är författare".

Jaja, nu är felet med elen löst.

Jag blev glad för samtliga komplimanger, men talade också vänligt om för honom att de var rätt obefogade och att han inte hade sagt samma sak till min så kallade "gubbe" om det var min så kallade "gubbe" han hade träffat, och då sa elektrikern: "Nä, nu var jag omodern", och jag sa: "Ja". Sen pratade vi lite mer om hobbys han hade skaffat sig nu när hans barn var utflugna och hur vackra sjöarna var runt Gnesta och att torktumlare var ena riktiga energitjuvar och om att han skulle ta med den smälta, sotiga plastgrunkan han bytte ut från mitt elskåp för att visa upp den på elmässor, för han hade aldrig varit med om något liknande, och visst är det väl härligt med solen så här på hösten?

Sen gick han.

Nu kör jag min diskmaskin igen och känner hur jag älskar den.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Har precis läst slut Djupa Ro. Oj vad tårarna runnit. Vad bra du är!! Nu vill jag ju veta hur det går för dem...

/Maria 37-årig fyrabarnsmamma

Lisa sa...

Åh, Maria, vad fint, TACK!

(Jag vill också veta hur de har det. Men jag tror okej?)

Johanna sa...

Jag är sjukt impad över elgrejen oavsett kön. Skitsvåra saker ju! Men mkt bra påpekat av dig. Hatar att jag inland bara finner mig i dylika kommentarer och inte orkar säga till. Borde alltid säga till.

Ulrika sa...

Off topic men försöker ändå: finns eller planeras några av dina böcker som ljudbok?!

Lisa sa...

Hej Ulrika! Nej, tyvärr! De finns inte som ljudbok (och är inte planerade att komma som ljudbok heller, vad jag vet).

Eva sa...

Säg till så översätter jag dem till franska. Fattas såna här böcker i Frankrike …