torsdag, oktober 15

Krisen kring soffan

Hej, jag heter Lisa, och jag gjorde just följande intressanta grej: Köpte en soffa. I Götene, av alla himla ställen. Och nu står jag här och vet inte hur jag ska få hem den från second hand-butiken, för jag kom ju hit med tåg, ehe...

Ja, det var ju kanske inte så himla genomtänkt, det här, va?

Men jag kunde inte gå därifrån. Det gick inte. Den var så blommig! Och den talade så vackert till mig! Och den kostade nästan ingenting! Jag älskar den.

Den rimligaste lösningen jag kommit på nu är att åka hem som planerat med tåget imorgon, och sedan köra tillbaka och hämta soffan i nästa vecka. Kommer ni på något bättre? (Bussgods går inte. Bring går inte. Hyra bil + släp här går inte. I alla fall inte utan att köra tillbaka med bil + släp igen. Och de flyttfirmor jag hittat som håller till här i närheten ska inte flytta någonting mellan den här trakten och Gnesta - eller Stockholm! - den närmsta tiden. Och jag känner ingen här i krokarna, direkt.)

Så att eh...

Jag har på nåder fått butiken att gå med på att låta soffan stå hos dem till och med torsdag i nästa vecka. Sen måste jag (någon) hämta upp den hos dem, och så småningom (inte nödvändigtvis så himla snabbt) ska den landa i Gnesta. Den som kommer på en lösning (som kostar max 1500 spänn) får kakor!

Anyone?

15 kommentarer:

tankarochvardagslunk sa...

Varför går inte bussgods?

Lisa sa...

För det finns inget bussgodsombud i Götene, och jag kan inte frakta soffan en endaste meter utan bil, ju, tankarochvardagslunk. (Tror det var 4 mil till närmaste ombud).

Linda sa...

Har ingen koll på priser men kan inte en flyttfirma köra den till närmaste bussgodsombud då? Alternativt att ni hyr släp i Gnesta istället för i Götene.

Lisa sa...

Ja, hyra släp i Gnesta och köra och hämta soffan själva känns faktiskt rimligast, Linda. Tror inte någon annan kan lämna in på bussgods åt mig? Jag måste ju betala för frakten på något vis, känns ju svårt att be en flyttfirma göra det åt mig när de står på bussgodscentralen, tycker jag.

tankarochvardagslunk sa...

Hyr skåpbil i två timmar, kör den till närmsta bussgodsombud i Lidköping eller Skövde eller Mariestad?

Lisa sa...

Hm, ja, tankarochvardagslunk, det skulle kanske, KANSKE faktiskt kunna gå! (Jag har tre timmar på mig imorgon innan tåget går.) Men de flesta bussgodsombud skickar inte så stora saker som soffor, så jag har inte jättehöga förväntningar...

Karolina sa...

Men... finns det inga släp eller skåpbilar som du kan hyra på ena stället och lämna tillbaka på andra?

Jenny F sa...

Nu vet jag inte riktigt hur det funkar i praktiken, men schenker har ju upphämtning? Och du har ju ett företag att organisationsnumra dig med? Men det kan ju både vara asdyrt/omöjligt utan din fysiska medverkan, det vet jag ingenting om. Mvh, tipsar och tvår mina händer.

Lisa sa...

Näe, Karolina, det verkar faktiskt inte så? Bara släp kan jag hitta (som jag i och för sig har svårt att ta mig till, eftersom jag inte har bil, och släputhyrningen ligger utanför stan). Men jag saknar ju då ändå bil. Och inga skåpbilar! Tyvärr.

Lisa sa...

Tack Jenny! Det verkar kanske, kanske som att det skulle kunna gå med Schenker (i teorin, har inte pratat med dem). Men det skulle kosta över 2000. Får kanske börja fundera på vad den här himla soffan är värd för mig :)

Hanna Lans sa...

Har vidarebefordrat frågan till mina kusiner i Götene, de åker t Sthlmstrakten regelbundet. Håll tummarna.

Anonym sa...

Hej. Bor i närheten men har tyvärr köpt bil utan drag (synnerligen osmart då det t.ex inte går att frakta ens en cykel längre). Annars hade det varit något att skryta med att skjutsa en soffa till Gnesta �� Men kolla med bl.a Statoil och okq8 om inte de har släp man kan hyra i Mariestad och lämna i Gnesta.
Lycka till! Annelie

Lisa sa...

Men gud, Hanna, VAD SNÄLLT!!!

Och Annelie också, fasen vad alla är gulliga.

tankarochvardagslunk sa...

Hur gick det?

camilla sa...

Alltså, en sån cliffhanger lämnar man väl bara inte? Huuur gick det? Var är soffan i detta nu? Fick du bära den till Gnesta? Frågorna hopar sig, Lisa :)