måndag, oktober 12

Kliet

Frosten kom, och hela fönsterbrädet är fyllt med gröna tomater som inte riktigt hann mogna utomhus. Djupbäddarna är tomma i trädgården. Dahliaknölarna ligger i vintervila. Pelargonerna har fått flytta ner i källaren, trädgårdsmöblerna är staplade på varandra under tak, gräset klippt för sista gången i år, och nu är det väl höst då, I guess? Jag vill göra om allt inomhus. Jag går omkring och tittar i huset och listar saker:

Slipa golven i kök och hall och sovrum och lekrum.
Måla om vardagsrummet.
Tapetsera övre hallen.
Renovera källaren så den sunkiga tvättstugan blir ett snyggt badrum, och det sunkiga förvaringsrummet blir nåt slags... tv-spelsrum?
Måla bröstpanelen i köket.

Det är ingenting av ovanstående som verkligen, verkligen behöver göras. Vi har inte råd. Vi har inte tid. Och Gustav blir jätte-jätte-jätte-trött när han ser hur min blick fastnar på nya grejer hela tiden. Men jag vill i alla fall göra om allt inomhus och går omkring och tittar i huset och listar saker:

Fixa nya garderober i sovrummet.
Kolla vad det är för golv under linoleummattan där uppe.
Och jag vet inte, det finns en risk att jag tröttnar på det mörka taket i vardagsrummet och vill slipa och måla det?
Bygga ett växthus.

Jag tänker: Jag vill i alla fall verkligen inte flytta? Jag brukar omedvetet börja titta på hemnet efter att ha bott på samma ställe i två år, och det gör jag inte nu, jag vill bo här i hundra år, den här flytten är det bästa vi gjort. Ge mig en målarpensel bara, så ordnar det sig?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill inte vara någon som målar en viss person på väggen, men det som hände med elcentralen var väldigt läskigt. Sa inte den lite fördomsfulle/gullige elektrikern något om dra om ledningarna? Eller byta centralen till en sådan med flärpar i stället för säkringar man skruvar ur? (Eller har ni redan en sån?) Förlåt om jag viftar med mostrig pekpinne, men jag blev rätt uppskakad ...

Ann Margret

AnnaA sa...

Jag känner igen mig precis! Vi har bott i vårt radhus i fem år och jag vill aldrig, aldrig flytta! Men vi ska i alla fall på riktigt bygga ett badrum i källaren! Vilket är himla kul att planera och leta saker på loppis till.

Min man himlar också med ögonen åt alla mina planer, men han har lärt sig att det brukar bli bra. :)
Ha det gött!

Lisa sa...

Vad gullig du är Ann Margret! Den gullige/fördomsfulle elektrikern har redan jobbat mycket med elen i det här huset tydligen, (innan vi köpte det, alltså) och dragit om feldragna ledningar, installerat jordfelsbrytare, etc. Och vi har redan sådana där flärpar. Så han verkade rätt lugn? Jag hoppas att det inte är någon större fara.

mor Lena sa...

Så där känner jag varje gång jag tittat i en inredningstidning, eller varit hemma hos någon med färre grejer framme än vad vi har. Men så kommer jag hem…och då tycker jag att jag har det mysigaste stället på jorden. Gör inte om någonting. Du kanske kommer dit så småningom, för ni har det himla fint redan.

Anonym sa...

Åh, pust så bra! Nu är jag helt lugn jag med! :)
Ann Margret

Lo sa...

Haha, "skulle bara kolla vad som fanns bakom" brukade min mamma säga under min barndom och sedan blev det ett nytt golv. Eller en ny tapet. Eller ett nytt badrum...

Lisa sa...

Hej Lisa!

Tänkte bara berätta att prins Nicolas fick ett femtiotal bilderböcker i present av riksdagen och regeringen. Däribland Ivar träffar en Triceratops.

- En annan Lisa