tisdag, oktober 20

Enmansshowen

Ni vet på tisdagar när man väcker de tre övriga familjemedlemmarna med sin ljuvaste och försiktigaste stämma och möts av 1. En tyst rygg som inte reagerar, 2. En stilla, gnällande gråt av någon som är trött, och 3. Ett vrål: "Jag tänker innntte gå till skolan!!!" och sen får jobba som en liten iller för att lyckas vända den dåliga stämningen medan man får upp alla ur sängen, får på två av dem kläder, fixar utflyktsmat, får i alla frukost, får ut alla genom dörren (glada!), plus hinner duscha, och få på sig kläder själv, slänga undan frukosten, och komma i tid till pendeln, aaaaah, ni vet då?

Idag funkade den här avledningsmanövern: Rimlek med inslag av kiss & bajshumor medan allt ovanstående avklarades liksom i ... farten?

Det delas ut alldeles för få stående ovationer för för folk som (åtminstone nästan) lyckas svälja sitt eget dåliga morgonhumör och FIXA FREAKING RIMLEKAR VID FRUKOSTEN, och förvandla gråtande barn till glada barn medelst IDOGT JÄDRA STÄMNINGSHÖJARARBETE helt på ideell basis.

Uh.

6 kommentarer:

Lisa sa...

Du är så himla rolig!! Och det är ju alldeles orimligt att du inte fick stående ovationer eller något pris. Vilken vardagshjälte du är! Hälsar en annan Lisa

Ellen sa...

Här får du stående ovationer från mig! *applåderar vilt och stampar med fötterna* Så härlig känsla att lyckas vända ett riktigt dåligt utgångsläge till något bra!

Själv vobbar jag (ingen ersättning från FK) och har tre barn - varav två kärnfriska - hemma. Om jag lyckas skrapa ihop några timmars arbete och inte får några utbrott samtidigt som jag lyckas förmå i vart fall de friska barnen att huvudsakligen ägna sig åt icke-skärmbundna aktiviteter är jag banne mig värd stående ovationer jag med. ;-)

About Alice sa...

Ellen får stående ovationer av mig med!

Och du får massor av ovationer av mig.

Själv går jag upp 1 1/2 timme innan alla andra och det är ..... inte så att jag skuttar upp ur sängen men ett tjolahopp men sjukt värt att inte träffa någon på morgonen. Jag älskar att inte träffa någon på morgonen för sedan träffar jag folk folk folk mest hela tiden så skööööönt med tystnad.

*klapp klapp* till er båda.

Lisa sa...

Haha fasiken vad bra du är!

Koko sa...

Imponerande. Jag har själv lärt mig att lägga band på mitt ganska muttriga morgonhumör för husfridens skull, eftersom min sambo är komplett oförmögen att bara rycka på axlarna åt det. Jag vet att det inte är helt enkelt alltid. Och rimlekar är verkligen en extra bonus.

blåmesen sa...

Glömde visst säga till om det men: skrattade rakt ut när jag läste det här. Framförallt åt att jag samma morgon kände att jag spelade alla fyra roller själv, samtidigt. Mm, mörka höstmorgnar. Men nu är det bara en månad kvar tills julkalendern kommer! Bästa morgonhumörshöjaren.