fredag, oktober 23

Det har hänt en väldigt ovanlig, och väldigt hemsk sak

Att behöva berätta och försöka förklara för sin 6-åring vad som hänt i Trollhättan, fy fasen, ibland är det extra svårt att vara förälder. Vi tittade på Lilla Aktuellt ihop. Efter halva inslaget kände jag hans lilla hand smyga sig in i min, och när det var slut hade han två frågor: 1. Varför gjorde han så? och 2. Varför sköt polisen, varför dödade polisen också en människa?

Jag tänkte innan jag sa något att det måste vara bättre för honom att vi pratar om det här hemma, och berättar (inlindat) vad som hänt, och försöker svara på hans frågor så lugnt och sakligt man nu kan, än att han travar iväg till skolan och får höra det på skolgården där. Men jag vet inte.

Vill bara lipa åt denna värld.

6 kommentarer:

Johanna sa...

Ja fy fan. Tomheten. Men tror du tänker helt rätt!

Anonym sa...

Ja, världen är galen, sorglig och totalt obegriplig. Men att förklara med våra egna ord som passar de smås öron och svara på deras frågor måste vi göra. Men en del svar har vi ju inte, kan bara svara och visa att vi inte förstår...så tror jag.
Åh, vill egentligen linda in alla små i bomull och stänga deras öron men tror att få veta, även om det är inlindat är det bästa.
Mormor i Östersund

Katta sa...

Ja alltså fy!

Amanda sa...

Alltså, så himla sjukt! :(

yllet sa...

Fy ja. Men så himla bra reflekterat av honom.

uppochhoppa sa...

Jag har avvaktat och valt att inte berätta för vår fyraåring, känns för litet, men jag vet inte om det är rätt. Usch, små små barn och inte heller lite större barn skulle behöva se och höra om allt skit som händer i världen. Fy fasen!