måndag, september 14, 2015

Kära dagbok!

Det var drygt tjugo personer som avföljde mig på instagram efter jag postade en bild om det här tidigare ikväll, och nu kommer väl halva bloggskaran ryka också, men se ifall jag bryr mig, jag vill komma ihåg det här. Nedan följer således skryt om barn:

Jag berättade för Rufus ikväll att jag vet ett barn som har den här dealen med sina föräldrar: "Läs en minut i en bok, få en minuts extra minecraftspeltid." Jag vet inte varför jag sa det ens, jag bara babblade utan att tänka, men orden gick liksom rakt in i min sexårings huvud, och plötsligt satt han spikrakt upp i soffan och stirrade mig stint in i ögonen.

"Kan vi också ha den regeln, mamma, snälla, snälla, snälla?"

En kvart senare hade han ljudat sig igenom sitt livs första bok, "Max napp". Sen bad han att få läsa godnattsaga för Svante och ljudade sig igenom "Max kaka" och "Max potta" när han ändå var igång, och sen fick jag säga stopp, för klockan var för mycket, men hade jag inte gjort det hade han väl ljudat än.

Jag vet inte om det här är så sabla intelligent egentligen, eller om vi ens kommer att införa regeln, men stoltheten i hans ögon när han klarat av att läsa sitt livs första bok, ÅH, GÖLLE GÖLLE GÖLLE, hela familjen skrek rakt ut i extas och high fivade varann helt vilt i soffan.

Jag vet inte om vi var mest imponerade eller mest förvånade, kanske båda. Det var hur som helst ett mycket lyckligt ögonblick. Innan det här har han visat 0% intresse för att läsa något? Ändå lite fräckt vad en gnutta minecraftmotivation kan göra med människan.

15 kommentarer:

Susanne sa...

Är det sant? Otroligt vad läsning kan påverka... Har en vän på fb som var stolt häromdagen när hennes tre barn alla kan läsa (4,6,8) och hon väntade sig diskussion. Det är väl fantastiskt när någon lär sig läsa! Vår 8-åring har haft supersvårt för det men det gör väl inte att jag inte kan glädjas med andra...

Hurra för läsning!!

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Alla sätt är bra. Hot- och mutmetoden är en väl beprövad uppfostringsmetod ;)
(som i princip alla använder, vare sig de erkänner det eller ej). Heja Rufus!

Hanna sa...

Fantastiskt ju!

Kristina sa...

Toppenbra ju!

Garderobenmin sa...

Heja!! Motivera till läsning är svårt och förtjänar ohemult med beröm...både till dig å kiddet! Vår skola skickar med ungarna läsbingo hem över sommaren, med uppmaningar av typen "läs för en vuxen", läs på en handduk", 2läs under ett bord". En fylld bingorad genererar en liten present, ett helt bingo två små presenter. (Av typen luktsudd) Fungerar ypperligt som morot, det lilla enkla.

Emelie sa...

Avföljde folk dig för det? Varför då? Fattar inte?

Christel sa...

Vadå, jag kanske är trög, men avföljde folk på IG för detta? Eller va?

Malou sa...

Å herre, jag skulle "dubbelfölja" dig om jag kunde på IG. Alla, precis alla sätt som kan få en unge att börja läsa är bra, jag lovar! Min äldsta började inte tycka om att läsa innan han började med "Betongrosorna" och fortsatte med Jules Verne...Nu läser alla mina vuxna små barn och jag har aldrig slutat...Problemet är ju att det kommer nya bra böcker hela tiden! Och man måste ju läsa dom gamla bra för sina små barbarn också. Det är ett problem, det där.

Lisa sa...

Ja, alltså, äh, jag vet inte varför jag skrev det där om Instagram, det har ju inte med saken att göra. Men så här: Jag märker att det konsekvent är 20-30 personer som avföljer mig där när jag 1. Lägger upp en bild på barnen, och 2. Skriver något gulligt/roligt eller (värst) något som kan tolkas som skrytigt om dem. Det kan ju vara av vilken anledning som helst, men jag har tolkat det som att en del blir irriterade av barnsnack. Helt befogat, det blir jag själv också ofta. Och jag tycker det är BRA att man avföljer om man börjar störa sig! Så sjukt onödigt att ödsla energi på att följa någon man irriterar sig på i sociala medier. Antar att jag tog upp det här mer som en ursäkt mer, typ "förlåt att jag är störig nu, men..."

Nica sa...

Så bra! Jag försökte i åratal få min son att läsa själv. Gick inte. Dottern läser flera böcker i veckan nu... Fasen att Minecraft inte fanns på "min tid" :) Tack för en oerhört bra blogg, där jag läser med nöje, och aldrig skulle komma på tanken att avfölja - snarare tvärtom. What's with pipel anyway? :)

Jenny sa...

Men känner lite wtf inför de som avföljde? Heja barn som läser, finaste som finns!!!

Jenny sa...

Håller med den andra Jenny!

Emelie sa...

Klart folk får/ska avfölja istället för att störa sig, men det har nog aldrig ens slagit mig att bli irriterad över att någon fascineras och gläds över att hens barn lär sig saker, är gulliga, smarta, roliga...

Maria Ehrnrooth sa...

Härligt! Varför lyckas jag aldrig med sådana där initiativ? Jag minns en gång när jag berättade för min son om en pappa som alltid på söndagar skickade sina barn till matbutiken - de fick själva bestämma vad de skulle köpa och äta - och så fixade de till middagen, helt själva.

"Kunde vi inte göra så här hos oss också?" föreslog jag för sonen.
"Nej. Vi har ju ingen pappa i det här huset."

(Detta var helt irrelevant och hade inget med läsning att göra.)

Janina Kastevik sa...

Men alltså jag blir mållös när jag hör att folk avföljer för sånt? VARFÖR i all sin dar då? Det är ju SÅ stort och spännande och fantastiskt när ett barn knäcker läskoden, klart man måste få vara stolt och berätta om det. Precis som att man som förälder är stolt när barnet börjar gå, prata, simma, cykla, sover över för första gången.

Med andra ord: Heja Rufus! Sjukt bra jobbat! Och heja mutor! Det har vi också kört med just vad det gäller läsning.

Jag postade ett inlägg på bloggen häromdagen om att min nioåring läser hungerspelen just nu - jag är SKITstolt över att han klarar det och dessutom har ÅSIKTER och vill DISKUTERA texten. Och jag tänker fortsätta att vara stolt över detta i all evighet helt oavsett folks reaktioner. Amen.