söndag, augusti 16

Pärlor för svi... nä. För gulliga små barn, menar jag.

Tre dagar på höstterminen klarade vi, sedan kräktes ena barnet ner halva sovrummet mitt i natten, och nu är det som det är. Alla mår som gamla frallor, och väntar i skräck på vem som ska falla dit härnäst. Under tiden lever vi life: Lägger väldigt många minecraft-pärlplattor. Tvättar lakan. Skurar golv och toaletter. Sånt.

Jag är extra nöjd över pärlplattepassusen i stycket ovan. Ni vet hur man jämt säger att föräldrar ska välja sina strider med barnen? Mhm, vi har valt pärla. Trots att inget av barnen någonsin har visat något som helst intresse för att lägga pärlplattor har vi inte gett upp. Vi har köpt pärlor. Gustav har föregått med gott pärlexempel. Vi har spärrat upp näsborrarna och väst i mungipan: "Jamen, du kommer gilla det här! Vi vet det. Man följer liksom instruktioner. Måste vara noggrann och koncentrerad. Man konstruerar något man bestämt själv över. Som lego ungefär, fast med pärlor. Det är preciiis sånt du brukar tycka om! Släpp dina sabla youtubeklipp och kom hit och prova!"

Tjurskallebarnet ba: Nä.

Tills Gustav satte sig och började pärla en Creeper från Minecraft, that is. Och sen ett Minecraftsvärd. Och sen en Minecraftpilbåge med pil.

Idag klev barnet upp i ottan och föreslog att vi skulle pärla nästan hela dagen, och sen gjorde han det. "Jag trodde inte jag tyckte om att hålla på med pärlor, men det gjorde jag ju! Får jag göra en till? Snälla? Jag tror jag ska testa en gast nu."

Gustav - tjurskallebarn, 1 - 0.

(Man kan googla figuren man vill göra enligt principen "creeper minecraft pearl beads" så hittar man mönster att följa.)

2 kommentarer:

Sara sa...

Jag har varit kraftigt förkyld i några dagar vilket resulterat i 8-10 pärlplattor, främst med karaktärer från TV-spelet Bubble Bobble. Gamla TV-spel och minecraft är som gjort för pätlplattor, och man gör det så svårt man vill. Perfekt!

Jessika sa...

Haha! Har gjort exakt samma sak! Minecraft kan de inte stå emot...
/Jessika