måndag, augusti 24

Om det här med att köpa kläder

Har sett tips om dokumentären "The true cost" (som handlar om om klädindustrins påverkan på människor och planeten) på så många håll de senaste veckorna att jag till slut klickade play på netflix, och HERREGUD, så intressant (och fruktansvärt deprimerande). Spontan känsla strax efteråt: Ska aldrig mer köpa kläder något. Sitter här i mitt orimligt billiga linne från H&M och mina orimligt billiga brallor från Zara och är så äcklad av konsumtion att jag vill... don't know. Gråta har jag redan testat.

Ni bara :Och det kommer du på nu? Var fan har du levt de senaste åren, under en sten? Jag bara: Tyvärr inte, men jag funderar allvarligt på att kanske flytta till en.

Hade uppenbarligen mycket svårt att värja mig mot denna film.
Trots att den sa mycket jag redan visste/anade var den så... tydlig?
Alla borde se.
Finns på Netflix.

5 kommentarer:

Maria sa...

Jag visste inte heller. Alltså precis hur illa det var/är och hur fort det har gått.

Behövde köpa en grej till Bo häromdagen och stöllgooglade på "barnkläder tillverkade i Sverige" osv och hittade ingenting, de rien, förutom någon privatperson som syr själv och har en butik någonstans i Småland, typ. Alla, till och med Polarn och Duns osv, syr upp i Bangladesh. Och är alltså en del av hela grejen med att GMO-förgifta jorden och självmordsepidemin bland bönderna och de vidriga livsvillkoren för de som sitter i fabrikerna och skillnaden i hur vi värderar liv på olika vis beroende på var de liven råkar vara födda.

Ingenting kommer att förändras om inte vi slutar handla som vi gör. Om vi inte börjar ställa krav på en mer hållbar värld och en mer hållbar politik. Om vi (det kollektiva omöjliga vi:et, jag vet) inte börjar ifrågasätta så kommer företagen få rätt igen, nästa gång ett lagförslag läggs fram som ska ersätta den frivilliga code of conduct som alla kör med, men som egentligen inte betyder någonting.

Anonym sa...

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3125217-nar-sara-styr-ar-det-monstret-som-styr

About Alice sa...

Man vet ju men ibland behöver man SE för att fatta. Jag har inte sett dokumentären men ska och jag ska försöka tänka över mitt shoppingmönster.

F*n vad svårt det är att göra rätt hela tiden. Vill ju göra rätt men det finns så många fallgropar och många gånger vet man ju inte ens om att det är ett knasigt val man gör.

Jag ska se dokumentären. Det ska jag.

Malin sa...

Åh vad fin kommentar Maria! Vi kan tillsammans.

Eva sa...

Ibland behöver man ju att nån säger det rakt ut och sätter sakerna i sitt sammanhang åt en. Hälsar en som på riktigt inte hade reflekterat över att jordens resurser är ändliga förrän jag läste Isabella Lövins Tyst hav som 20-åring. Har sedan dess köpt i princip allt jag äger begagnat - och visst, ibland känns det som man bara deltar i någon annans garderobsrensning samt nypåfyllning, men det känns ändå som ett rätt bra första steg på nåt sätt.