tisdag, augusti 18

Kvinnan som vandrar med lurar

Jag har hittat på en sån bra vana åt mig själv den senaste veckan, och den är så här: Ladda ner ett sommarprat jag vill höra, eller en pod jag vill höra, och sen ta med telefonen och ett par hörlurar och gå längs åkrar och skog utan folk tills halva programmet gått, vända, gå tillbaka. Gud, att ingen någonsin kommit på det här förut?!?

Skoja.

Fattar att folk gjort det här sedan stenåldern, men för mig är det nytt, jag är inte så snabb. Allra bäst är det när jag lyssnar på någon (annan) introvert person som pratar om grejer/känslor jag själv tänker på mycket. Då är det som att gå längs åkrar och skog med en bästa kompis och liksom bara: Men gud, så har jag också tänkt, åh, du fattar ju exakt, I love you, är det okej om jag gråter lite? Nyss var jag till exempel i totalt samförstånd med Nina Hemmingsson (hennes sommarprat finns här). Häromdagen var jag i totalt samförstånd med Annika Norlin (hennes sommarprat finns här).

Ni kan se båda som tips.

5 kommentarer:

Vifsla sa...

Mitt bästa! Älskar sommarprat, podd och ljudböcker som en tok och dessutom så har jag nästan alltid lurar på mej. Stora lurar som täcker öronen :-)

Mina bästa sommar- och vinterpratare är Hans Rosling, Pia Johansson, Frida Hyvönen och några fler. Man kan leta sej tillbaka till 60-talet i sr's arkiv, funkar finfint i deras app.

Bästa podden är Kulturens ABC och bra ljudböcker är Trollvinter av Tove Jansson, En man som heter Ove av Fredrik Backman och Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson.

Jenny sa...

Gud som jag gråtit till sommarprat i år! Fast jag har klippt gräs samtidigt. Mina bästa sommarprat genom tiderna är Agnes Wold (2014) och... måste googla.

Jenny sa...

Maj-Briht Bergström-Walan.

Janina Kastevik sa...

Då måste jag tipsa om Superältarna, Jenny Jägerfeldts och Johanna Thydells podd, (du kanske har upptäckt den redan?) Det är i all fall min favvo just nu. Det har en humoristisk och rätt lättsam framtoning, utan att det blir för flamsigt. Ämnena är ganska breda och allmängiltiga (tex Styrka, One hit wonders) men eftersom båda är författare så glider diskussionen ofta in på skrivande, läsande och de grejer man tampas med när man har ett konstnärligt yrke. Börja tex med Dirty Dancing-avsnittet, det tycker jag var bra. Tror du kommer att gilla!

Och så podden Writing Excuses, fast den är ganska teknisk och mer arbetsrelaterad så det kanske inte är det man letar efter när man bara vill ha avkoppling. Men jag blir väldigt skrivpeppad av att lyssna på den.

Nina sa...

Annikas prat var så himla härligt!