onsdag, augusti 5

Filmfestivaler vi minns

Little did I know att "ensamma jobbveckan hemma" skulle förvandlas till någon slags liten filmfestival på egen hand, men det är vad jag gör på kvällarna när jag tycker att jag jobbat färdigt: ser på film. Har hunnit fem hittills, och jag plöjer urskillningslöst på det lättsmälta temat mysigt/fnissigt/romantiskt/sånt som Gustav aldrig vill se. Ja, och sen sitter jag där i soffan och fnissar och swooonar och lipar i min ensamhet hela kvällarna och det är fantastiskt. FANTASTISKT.

Först såg jag "Sånger från Manhattan" (eller "Begin again" på originalspråk) av samma regissör som gjorde musikfilmen "Once" för några år sedan. Den här är med Kiera Knightley (som har så sjukt snygga kläder hela filmen att den är värd att se bara därför) och Mark Ruffalo och innehåller massor av musik, massor av New York, och massor av andra bra grejer, så som cool rockjournalistfru och att Kiera Knightley får stå på ett tak och sjunga singer-songwriter låtar över Manhattan. Den är meget fin. Så efter det gick jag rakt av på tips från imdb "people who liked Begin Again also liked..." 

Works like a charm.

Märkligt att jag glömt bort att se på film de senaste åren?

Jag gillar det ju.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Men då måste du se About time! Och Morning Glory!
Mvh Annelie

Lo sa...

Älskar swoon-genren! Kan man får fråga vilka övriga fyra var? I gengäld tipsar jag om Take this waltz...

Elinen sa...

Titta på The way way back.
Den här jättemysig! :))

Anonym sa...

Vill tipsa om att Norweigian wood finns på svt play, samt att Pride (som jag såg i går) måste vara en av de bästa filmerna på flera år. Så rolig! Så gullig! Så allvarlig! Så mycket tårar på slutet!

Nu väntar The lunchbox (efter tips här).

Lovisa

About Alice sa...

Jag med. Men de tillfällen jag är mol alena hemma och tycker jag har tid att se en hel film... De står inte som spön i backen dessa tillfällen de gör de inte.

Men jag ska VÄLJA film framöver det ska jag.

Och välja film utan att välja att göra något annat undertiden ... jag "passar på" vilket innebär att jag sällan tycker filmen är så jättebra eftersom den får ungefär 50% av min uppmärksamhet..

Sandra sa...

Är också inne i ett filmsvep. Helt förvånad själv. Har sett Imitation game (se!) och Jurassic world och Spy senaste tiden. Och detta är inte genrer jag vanligtvis ser, så extra fint liksom. Vill se sånger från Manhattan och Still Alice snart.