söndag, augusti 9

5 x ridläger






Sen vi lärde känna varandra i Paris för femton år sen har min kompis Linda och jag pratat om att gå på ridläger ihop. De senaste tre dagarna har vi gjort det. Det var ett islandshästridläger (på Vänga gård en kvart härifrån), och min häst hette Saela och hon var = urgullig. En av gångerna jag hämtade henne i hagen fick jag syn på min egen skugga på grusvägen och ville typ peka på mig själv och hoppa lite på stället och bara: KOLLA, KOLLA, HÄR GÅR JAG HELT SJÄLV MED EN GRIMMA VÄRLDSVANT PÅ AXELN OCH SKA HÄMTA IN MIN HÄST FRÅN HAGEN, SOM I EN HÄSTBOK!!! Älskar det där. Hämta hästen. Ta in den i stallet. Plocka fram rätt hink med ryktborstar. Rykta. Sticka näsan i manen och lukta. Kratsa hovar. Lägga handen på den mjuka, mjuka mulen och säga hej, kompis, nu ska du få lära mig tölta. Åh, ändå! Kommer aldrig bli något annat än en elvaårig hästboksromantiker när det kommer till pysslet med hästen.

Jag är inte ens säker på att det ingick någon ridning i mina hästdrömmar som liten. Det var mest "så fort jag öppnade stalldörren gnäggade Silver mjukt emot mig" och sånt jag var intresserad av. Det, och att få ha ryktborstar i olika färger. Och täcken i olika färger. Och ooooh! Grimskaft i olika färger. Och att få rykta och pyssla och leda och klappa och alltid ha tillgång till hästlukt, för det var den bästa lukten. I en av böckerna jag läste brukade tjejen alltid hoppa upp och sätta sig på ryggen på hästen i boxen, och rykta från hästryggen. Det tyckte jag var väldigt imponerande. Det tänkte jag mig också att jag skulle göra när jag fick en egen häst.

Jag har inte ryktat från hästryggen på lägret nu. Men jag har ryktat från stallgolvet! Och jag har töltat och ridit på ovalbana och blivit bedömd som vore det tävling, och ryggat runt hörn och gjort framdelsvändningar och ridit långritt i skogen. Samt skaffat bonnabränna och fått umgås med en bästis i tre dygn.

Jag klagar inte.

4 kommentarer:

About Alice sa...

Britta och Silver. Läste alla. Tretusen gånger läste jag alla.

Emma G sa...

Det låter härligt. Trots att jag inte alls är intresserad av hästar låter det som en härlig helg. Och så slås jag av det som du skriver, att man kanske gillar att rida, men det är grejerna runtomkring som är nästan ännu roligare. Det pratade vi om hemma ang camping för ett tag sedan! Kompisen, som gillar att tältcampa, menar att det är lite som att leka lekstuga som vuxen - man packar, packar upp, lägger grejer på smarta ställen, bäddar fint, måste fixa middag med begränsade redskap. Kanske lite samma grej som med ridning och hästar?

Fru Björk sa...

Känslan av sidan av en hästmule mot insidan av min hand = ett djupt rotat beroende.

***
Emma G: Hästar är blodigt allvar och ingen lek ;).

Sandra sa...

Britta och Silver. Älsk på den. Läste många högt för mig själv. Och åkte på ridläger och red varje dag som barn. Nostalgi.