torsdag, juli 23

Jenny Hellström made me do it

Jag har gått omkring och närt en tanke vid min barm ett tag nu, och den har varit typ: Jag vill kunna sy, helst en kjol. Jag antar att det var därför jag klickade hem Sy! Från hood till skjortklänning av Jenny Hellström Ruas (ja, den Jenny Hellström) häromdagen.

Jag har ett ganska ansträngt förhållande till att sy. Jag orkar liksom aldrig tänka färdigt när jag sitter vid symaskinen. Jag mest chansar, hoppas på det bästa, syr, misslyckas, blir kränkt, och sen försöker jag inte igen på ett år eller tre. Det har sannolikt att göra med att jag sällan pallar att mäta särskilt noga, klipper lite på måfå, tycker att nåla är för mesar, och att sicksacka är överkurs. Det, och så lite att jag inte kan min symaskin över huvud taget, och har lagt manualen på ett så kallat "bra" ställe någon gång för typ ett år sedan.

I hate them "bra" ställen.

Men så kom i alla fall boken. Och kläderna i den var fina. Och i inledningen fanns en lista med tips på hur man skulle undvika att hamna i "åh-gud-jag-hatar-allt-och-jag-är-så-jävla-svettig-nu-DÖDAR-jag-den-här-symaskinen- MED-EN-TRUBBIG-GAFFEL!!!"-läge varje gång man syr något. En del av de tipsen var till exempel: "Ta en drink", "småät" och "gå och lägg dig". Så vackra ord, tycker ni inte? Man vill bara slå in dem i presentpapper och ha dem under kudden och bli bästis med Jenny Hellström på direkten när man läser dem, visst?

Exakt.

Igår sydde jag således en kjol. Eller ja, först var jag på den urgulliga lilla sybutiken som finns här och köpte dragkedja och knapp och sytråd och vliseline (!!!) och mönsterpapper (!!!) och sprättare. Men sen sydde jag en kjol! Och jag mätte och nålade och sicksackade och tänkte (nästan) klart innan jag satte igång, och jag hittade manualen till symaskinen och DET HÖRDES STRÅKAR I BAKGRUNDEN, och nu är kjolen klar och den blev som jag ville ha den, och jag vill tacka livet. Eller Jenny Hellström. Eller båda.

Så fräckt ändå?

Tycker väldigt mycket om boken.

(Och kjolen. Kanske mest kjolen? Men också boken.)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Extremt snygg kjol!!! Jag kom på att jag ville tipsa dig om en annan bok jag precis klickat hem: https://www.adlibris.com/se/bok/love-at-first-stitch---sy-sjalv-med-retrokansla-9789187785580
Alltså, har inte provat den än för jag är precis sådär som du, kanske inte sådär superordentlig och tålamodet brister kanske liiite för lätt när jag försöker mig på ett syprojekt. Men i alla fall, jag kände mig plötsligt sypeppad nu av ditt inlägg. Och alla de där retrotygerna som bara ligger i skåpet och väntar...

Tack för världens finaste och roligaste blogg förresten!

/Anna

Lisa sa...

Sanslöst snygg kjol, jag förstår att du är stolt. Väldigt häftigt tyg också!

Vad blir nästa projekt nu när du fått blodad tand?

Johanna sa...

Superfin! Tack för boktips.

Sara Ulrika sa...

Men allvarligt?! Hur SNYGG??? Om jag lyckats med en så fantastisk kjol hade jag typ haft på mig den jämt och överallt bara för att få en chans att säga: I made it!

Sy fler vetja, starta retrokjol.se och sälj! Jag hade stått först i kön :)

Tack för superfin och kul blogg!

//Sara Ulrika

Moa sa...

Undrar var du köpt toppen som ser sådär perfekt skön och icke-genomskinlig ut? Diggar verkligen kjolen, heja dig!!

Emelie sa...

Bra tips! Tycker de funkar lite när som i livet och inte bara när en har med symaskin att göra.

Lisa sa...

To die for!! Hur lång tid tog det?

Lisa sa...

Moa, toppen är ett linne från H&M (Logg), med spets i kanterna. Urskönt!

Lisa: Tackarrrrr! Det tog mig en hel dag, men då sydde jag också en provkjol i annat skräptyg först för att öva. Så kanske... fyra timmar? Tre?

Tack för boktips, Anna!

Och ni andra: puss på er.

Colombialiv sa...

Tack för boktips! Och grattis till mkt snygg kjol!

Anna sa...

Så snygg!! Bra jobbat! Jag har också boken och har börjat på en kjol jag med -men med ett lager tyll! Never too old for that (tydligen).