söndag, juli 5

5 x odling


Man kan säga att naturen liksom gillar att det blivit varmt helt plötsligt. Det är ett sabla prunkande going on här just nu.


Potatisen är värst, ety den breder ut sig utan att ta hänsyn till någon annan. Idag åt vi färskpotatis som vi byggt själva och kände oss som gudar vid middagen. Vi åt också spenat, och några salladsblad som sniglarna så generöst lämnat kvar åt oss. (Ja, och vegobullar och gräddfil och smör och sånt tjafs, men de hade vi inte byggt från grunden, så skit i dem nu.)


Och det här är Felix Fågelskrämmare! Den byggde Svante och jag igår, och bannemig om hen faktiskt inte gör sitt jobb rätt bra? I morse plockade vi i alla fall en liter jordgubbar (som ingen annan hade ätit på först) och åt till frukost.


Och kronärtskockan! Åh, kronärtskockan, mitt hjärtas fröjd och glädje. Så coolt att den inte kolat vippen än? Vi har fem plantor.


Vi har även: rödbeta, squash, tomater, gurkor, chili, tusen sorters lök, sockerärter, bondbönor, brytbönor, kryddor, hallon och vinbär vid liv och under uppbyggnad. Morot, dill och koriander, däremot? Döda. Och broccolin kan man säga ligger i koma, med oviss utgång. Det ser inte så ljust ut.

Vårt stora problem är mördarsniglar. Vi hoppades att vi skulle slippa dem genom att odla högre upp, men aaaa, nä. De kan klättra. Vi plockar (läs: dödar) sniglar varje kväll, har koppartejp runt alla lådor, och har testat snigelpellets, vägsalt, ölfällor, what have you. Ändå lever de och frodas, och käkar upp våra grödor för oss. Jag älskar inte mördarsniglar. Det gör jag inte.

Men de gillar i alla fall inte potatis.

Det gör jag.

10 kommentarer:

Mela sa...

Grus runt pallkragarna, stålkant runt gruset? Jag hatar dem, sniglarna alltså. Odlar numera örterna i krukor på uteplatsen istället...

Anonym sa...

Grannen hade läst, efter att ha googlat, att kaffe och/eller kaffesump kan hjälpa mot mördarsniglar.

Anna sa...

Har ni testat fårull? Det ska hjälpa bra har jag läst på flera håll. Här hos oss har vi tack och lov inte sniglar (men massor av rabbisar och harar), men eftersom vi bor på Gotland finns det tack och lov riklig tillgång på ull om vi skulle behöva. Tack för en rolig och läsvärd blogg!

Fru Björk sa...

Jag VET från säker källa lyckat resultat med nematoder.
Samt elstängsel runt odlingarna: Svag ström = sniglarna vänder och käkar någon annan stans. Stark ström = pssssht, snigel is no more. Det går enligt uppgift snabbt så torde vara relativt "humant" som avrättningsmetod. Källan har dock inte småbarn ständigt i trädgården men barn brukar lära sig elstängsel de som vuxna det vet jag av egen erfarenhet).

Anonym sa...

Värt att testa: ställ "krukorna" i en behållare med vatten i (behöver inte vara så djupt), så att det blir som en liten ö. Sniglar simmar (nog?) inte

/Jenny

Karolina Ernstedt sa...

Lycka att odla själv...det ger en slags "vördnad" för maten... Du har ju fått massa snigletips och till den långa listan kan jag lägga ytterligare ett: fäst kanten av spetsgardin högst upp på lådan, häfta fast. Sniglarna kryper upp, hamnar mellan spetsgardin och pallkrage och än har jag inte träffat någon som är smart nog att backa och krypa upp över den ganska löst sittande gardinen. Lycka till

Malinka sa...

Sätt kanter på odlingslådorna! Våra sniglar är för lata (än så länge) för att ta sig uppför pallkragarna, men jag har hört flera som fått bra resultat genom att spika fast remsor med takpapp högst upp. Så att det sticker ut som ett tak, alltså. Sniglarna tar sig inte över den kanten.

En variant är volanger: tyg som man häftar fast längs med kanten. Kan vara snyggt?!

Malin M sa...

Vi har volanger! Överblivet markistyg och häftpistol sen är det klart. Inte en enda snigel har jag sett däri sen dess. Och jag har letat! Med sekatören i högsta hugg!
Då det är ett tips!

Anonym sa...

Kan även sätta våtslip-papper runt kragarna, sniglarna kan inte krypa över det eftersom det är för raspigt för deras slemmiga hud :)

sialein sa...

Gud vad smart med spetsgardin/volanger!!! Imponerad av kunskapen!