söndag, juni 7

6 x odling


Det går bra och det går dåligt med våra odlingar, tackar som frågar. (Okej, ingen har väl kanske direkt frågat. Men jag är inte den som är den.)


Bäst går det för allehanda lök.


Och för potatisen!


Sedan finns det en hel del grödor som kämpar på i den här storleken. Det här är rödbetor. Det har också tittat upp sockerärter, morot, bondbönor, spenat, sallad och dill, och till dem alla vill jag säga: GO, GRÖDOR, GO! Plus: akta er för de förbannade sniglarna, som trots koppartejp runt lådorna ändå tar sig in och käkar som om det inte fanns någon morgondag.


Den här lilla lådan hade vi som varmbänk innan, med två fönster över. Sen fick grödorna inte plats, och vi fick lyfta bort fönstren. Men ändå! Nu kan vi nog snart skörda potatis där. Och sallad.


Och rädisor! Mm... rädisor. Min snyggaste grönsak just nu.

Strax utanför bild, däremot: Små taniga stackars ätna broccoliplantor som snart kommer kola vippen. Squash som jag verkligen inte spår någon lysande framtid för. Luktärter som verkar tappat livsglädjen. Och gurka och tomat som står och trängs och är gängliga och veka INNANFÖR balkongen, emedan det blåser halv storm hela jädra tiden, och jag inte tror att de pallar för minsta vindpust. De ger jag inte heller mycket för. Men jag har å andra sidan inte gett upp helt heller.

Och det är fortfarande skitkul.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Sniglar ääälskar squash. Tyvärr. Köp snigelpellets och strö ut, det hjälper. Sniglarna äter dem och känner sig sedan mätta och äter inte mer i sitt liv, dvs de svälter ihjäl i något skrymsle i trädgården. Så fick vi till slut lite squash och bönor, trots att det först såg mörkt ut.

Anonym sa...

Man kan sätta som en "kjol" av tyg runt pallkragarna, så får sniglarna svårare att krypa in. Och göra öl-fällor av pet- flaskor (googla). Eller skaffa ankor :)

Koko sa...

Mera anti-snigeltips! Vi har problem i vår stadsodling också. Ekologiska tips som kjol och öl låter extra bra :-) Jag kan komma med ett supertips i utbyte: myror ogillar kanel! Strö kanel på jorden, det skrämmer bort dem.

Markattan sa...

Luktärtorna vill ha kiss, minst en skvätt om dagen.

Markattan

Agneta sa...

Och mald nejlika! De flyr i panik!

Akan-Kakan sa...

Det där kommer bli hur bra som helst, I can feel it in my heart! Om sniglarna håller sig borta alltså.