måndag, maj 4

Spridda tankar från Gnesta

- Älskar boken "Kära Liv och Caroline" av Liv Strömquist och Caroline Ringskog Ferrada Noli. Vill att alla jag känner ska läsa den nu skitsnabbt, så vi kan prata om allt som står på alla sidor sen. Tills dess samlar jag på citat som jag får anstränga mig skitmycket för att inte instagramma. Till exempel: "Jag känner för djur så som kungen känner för Silvia, jag vill att de ska ha ett okej liv även om just jag personligen inte förmår älska dem."

- "När risken för frost är över", det är ett så luddigt begrepp. Hur vet man det? Va? VA? I min kalender står det "så trädgårdsland" på söndag, men vågar man det? Det är ju skitkallt ute fortfarande.

- Vi ska börja fotografera "Ännu mera vego" på torsdag. Har idag packat två flyttlådor fulla med rekvisita (aka porslin) som ska med till fotostudion. Är så nöjd med att äntligen få använda ordet rekvisita! Underbara Clara gör det ibland när hon ska plåta grejer, och jag blir jämt så avundsjuk. Kan inte komma på något som låter roligare att jobba med än "rekvisita". Förutom kanske "skisser" då, men det är ju sen gammalt.

- Jag hittade Svante framför spegeln igår kväll, och han hade klätt på sig tre lager tröjor och inget mer efter badet. "Kolla, mamma, visst är jag tjusig?" Får små kärleksutbrott i hela huvudet när han använder såna där ord. "Tjusig", åh. När han blir stor vill han gifta sig med Rufus, säger han. Rufus är svalt inställd till ett dylikt arrangemang, men orkar typ inte säga emot, så han säger typ: "Vi får se, Svante" och suckar helt trött. Får kärleksutbrott i hela huvudet av det också.

- Jag har aldrig åkt båt till en enda ö i Stockholms skärgård. Är det ens lagligt att bo i (around) Stockholm i typ tio år och inte ha gjort det? I think not.

- Det har gått hål på mina favoritsneakers.

- Slutar Dirty Dancing verkligen lyckligt? Har tänkt på detta nu sedan Erica kommenterade mitt förra blogginlägg igår. Har sett den (speciellt slutscenen) så o-er-hört många gånger. Känner mig ändå osäker. Men det här är hur som helst en skitbra text om filmen.

15 kommentarer:

Jenny L sa...

Do it! Båt ut i Stockholms skärgård alltså. En av bästa grejerna. Finns finfina ställen att bada på, charmiga vandrarhem, ställen att äta smarrigt på, dricka goeöl. Do it!

Från en exilsöderomväxjöbo till en annan som hunnit forska ett gäng med öar. Fint väder också!

/nina sa...

Plantera, för böfvlen. När jag var liten bodde vi i Stockholm men hade sommarhus i mörkaste småland. Första maj åkte vi dit, och planterade allt. Sen kom vi tillbaka vid skolavslutningen, gräset var meterhögt och trädgårdslandet rensades febrilt i några veckor. Vi hade alltid potatis, jordgubbar, sallad, rödbetor, lök och morötter oavsett hur kallt det var och oavsett hur mycket det behagade regna när vi var borta.

Nuförtiden har vi samma hus men bor närmare, med bara 1,5 timmes restid och alla är där mer eller mindre jämt och vattnar och fixar. Med ungefär samma resultat....

mor Lena sa...

Sätt ditt trädgårdsland, för tusan. Jag satte mitt för en vecka sen. Bara vänta med ärtor och bönor. Resten vilar och väntar in rätt tid att komma upp.

Anonym sa...

Ivar är på barnradion på p4 nu...
fast det kanske du har koll på.
Marua

Lisa sa...

Åh, hörde sista minutrarna av Ivar thanks to you! Visste att det skulle vara, men hade glömt när. Roligt!

yllet sa...

Podden superältarna med Johanna Tydell och Jenny Jägerfeld ägnar hela första avsnittet åt Dirty Dancing.
Men det kanske du vet? Ni är ju som kollegor? Och Johanna är ju smålänning. Ni håller väl koll på varann, kan en tro.

Lisa sa...

Yes I know, I know, Yllet, men jag har inte hunnit lyssna än, faktiskt. Ska göra det! När som helst nu.

cina sa...

Man vet så lite om kungen...

Lisa sa...

Ta båten ut till mitt sommarställe Lisa! Det ligger på en ö i Stockholms skärgård, är toppen och har flera båtar. Ta med ungarna och laga något gott till min familj (vi är 13 personer i storfamiljen där). Välkommen!

Malin sa...

Alltså, de åker ju åt olika håll och är väl inte tillsammans längre? Men de *växer som människor* och det är ju bra. Har dock alltid sett det som ett lite sorgligt slut. Eller?

Den där tjockisen sa...

När "risken för frost är över" är ett precis lika luddigt begrepp som "när jorden reder sig" vilket står i flera av mina trädgårdsböcker. Say what? Det verkar inte skrivas trädgårdsböcker på min kunskapsnivå (lite mer avancerad än krasse på bomull, men inte alls redo för varmkompostering.)

Anonym sa...

Jag bara älskar det här! Ni underbara människor som förgyller min dag med ett leende! Tack!

Nina sa...

Åh, dina barn och deras små kommentarer!

Sandra sa...

De är väl ihop men med långdistans? DE KAN KLARA DET! Annars drabbas jag nog av trauma, så som jag älskat den filmen.

Anna Voltaire sa...

Min son Edgar vill "giftas med mig, och kyssas.." Jag har förklarat att jag redan är gift med hans far...men han tycker att det är "odevist" att bara pappa ska vara gift med mig...Vi får se hur länge det håller i sig, alla tonåringarna hatar mig nu iallafall så jag får väl suga märgen ur detta.