söndag, maj 17

Runt, det går runt, det går runt

Hej hej, long time, vi har varit på Öland med en hoper släkt och en hoper barndomskompisar. När vi skulle köra hem och min mamma och pappa hade sagt "hejdå gumman!" vid bilen och "kör försiktigt!" och "ring när ni är framme!" och gett slängpussar till barnen genom bilrutan och vi rullade iväg skakade Rufus på huvudet i baksätet och bara: "Men mamma, är det inte konstigt att inte bo med sin mamma och pappa längre? Längtar du inte efter dem hela tiden?"

Jag tänker ibland på när mina föräldrar lämnade mig i Uppsala när jag flyttade hemifrån efter studenten. De körde mig dit med flyttlådorna, pappa följde med mig till Ica för att handla, och mamma följde med mig till Ikea, och sen åkte de hem, och jag var kvar själv, jag kände ingen.

Inte så kaxig då, faktiskt.

Idag försökte jag säga till Rufus att man märkligt nog vänjer sig, att det är lite konstigt i början, men sen går det oftast bra.

Det gick inte in. Han ska bo med mig jämt. Jag sa inte emot.

Tänk att jag kanske kommer skjutsa honom till Uppsala en dag, och följa med honom till Ikea, och fylla hans lilla kylskåp med mat för en och sen lämna honom ensam kvar när jag åker därifrån.

Ja jädrar.

(Är det inte konstigt att inte bo med sitt barn längre? Längtar man inte efter dem hela tiden?)

11 kommentarer:

Lisa sa...

Sådär pratar jag och min dotter också. Även vi landar i att hon alltid ska bo med mig och ibland med din pappa. Och om hon flyttar till Gotland eller någon annanstans när hon blir stor sopp ska jag följa med.

Lisa sa...

Sådär pratar jag och min dotter också. Även vi landar i att hon alltid ska bo med mig och ibland med din pappa. Och om hon flyttar till Gotland eller någon annanstans när hon blir stor sopp ska jag följa med.

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Precis. Barn skall icke flytta hemifrån förrän de är 35. Tidigast.

Anonym sa...

Nä när de börjar närma dig tjugoårsåldern då längtar jag mer att få hjälpa dem att komma iväg men tomt blir det. Majabonde

Mirijam sa...

Haha, jag kände tvärtom, FREEEEEEEDOM liksom! och då flyttade jag dessutom direkt efter nian. Mvh/ frihetssökande skytt

Cecilia sa...

Å, jag minns EXAKT den känslan. Så himla konstigt att plötsligt vara helt själv.

Anna sa...

Jag tycker det är skitkonstigt. Jag vill bo på gård med ALLA, hela tiden dygnet runt. Och min dotter flyttade på prov nyss....hon kom hem dagen efter. Det var så ensligt....När hon är HÄR med de fem syskonen och övriga (jag och maken) vill hon bara härifrån. Veligt värre...
Pappa är här nästan varje dag, med lite hallon och kollar läget. Han har inte vant sig vid att jag och brorsan flyttat ut, för sisådär 25 år sedan.

cruella sa...

Just detta har jag just gjort - skickat sonen till Uppsala där han nu framlever livet i frack och studentmössa vad det verkar. Jag övade lite genom att lämna honom hemma när vi andra bodde utomlands ett år, men jo, det är lite konstigt att inte bo med alla sina barn. Man längtar efter dem. Men man vänjer sig konstigt nog och tänker inte på dem jämt ens. Tror du på mig? Det är dagsens sanning. Och ändå är jag en blödig hönsmamma. När jag inte blir den där tigermorsan som plötsligt dänger till ungarna med tassen så det yr: NU RÄCKER DET!

evaludvigsen sa...

Exakt det handlar min fjärde bok om ”Var det inte värre än så här?” OM att bli lämnad ensam i just Uppsala. Lustigt att läsa ditt inlägg när jag precis är på väg för att hämta boken på fraktfirman. Mina barn har heller inga planer på att flytta hemifrån. Men då bor de ju redan i Uppsala... :-)

Colombialiv sa...

Jag har tänkt på det en hel del sedan jag fick barn. Jag flyttade ju inte bara hemifrån, jag mjukstartade lite med att flytta till Uppsala, sen tog jag mitt pick och pack och drog till andra sidan jordklotet. Just nu känner jag att mitt barn helst inte får flytta till en annan stad än mig, långt mindre ett annat land och absolut inte en annan kontinent.

Sandra sa...

Jag ber min mamma cirka varje gång vi ses att de ska flytta till Malmö. Jag vill lixom ha dem HÄR. Och då bor de bara i Helsingborg, 45 min bort.