tisdag, maj 19

Få dina vegobiffar att hålla ihop

Jag visste inte att det skulle komma en dag då jag kände mig genuint lycklig över att ha
kommit på ett trick som får vegetarisk biffsmet att hålla ihop ungefär lika bra som köttfärs gör, men nu är den dagen här, och jag känner mig on top of the world. Bara den som försökt göra nio driljarder vegetariska biffar/bollar som trillat sönder kan förstå det här. Resten av er får scrolla vidare.

Ni vet, det finns ju fyra kritiska moment när man gör vegobiffar:

1. När man blandat alla ingredienserna och ska "forma smeten till biffar". Ja, och så står man där med händerna i någon slags massa och bara: HUR DÅ FORMAR?!? VADÅ SMET?!? och så typ kastar man ut klickar av det där som ska vara en smet direkt på skärbrädan där man hade tänkt lägga de perfekta små biffarna i väntan på stekpannan och så formar man dem till små fula kullar där och hoppas på att det ska hinna ske mirakel med konsistensen tills man ska lyfta upp dem och forsla dem vidare mot stekpannan.

2. När man ska forsla sina fula små kullar med smet, förlåt – biffar – vidare till stekpannan. Ja, herregud. Ni vet, man tar ett djupt andetag. Och så trycker man försiktigt men skitsnabbt (tänk: ninja) in en stekspade under biffarna för att lyfta dem och allt, PRECIS ALLT, blir till mos. Enter: hjärnblödning. Ja, så då slänger man ner de där högarna med mos i stekpannan och formar dem till små fula kullar där och hoppas på att det ska hinna ske mirakel med konsistensen tills man ska vända dem.

3. När man ska vända dem. Fy fan. När man ska vända dem.

Jag vill inte prata om det.

*andas i påse*

4. När man ska lyfta upp dem och lägga dem på tallriken. Alltså. Jag vet inte hur det är runt era köksbord, men runt det köksbord jag vanligtvis sitter och äter blir det lätt lite dålig stämning om kocken vrålar "AKTA NU BIFFARNA, DU FATTAR VÄL ATT DU MÅSTE LYFTA FÖRSIKT... JAMEN INTE SÅ!!!  SKÄRP DIG!!!" och börjar hyperventilera så fort någon närmar sig stekpannan för att förflytta en biff till sin tallrik. Men det kanske bara är hos mig. Ni andra klarar säkert det här momentet fint.

I alla fall förstår ni ju själva.

Hittar man ett sätt att fixa biffen (badum-ch!) och göra alla de fyra ovanstående punkterna till en liten enkel barnlek kan man ju lätt få för sig att man förtjänar något slags pris. OCH NU HAR JAG GJORT DET! NU HAR JAG GJORT DET!!! (Eller ja, någon har gjort det. Men jag har inte vetat om det förrän nu.)

Lösningen stavas fiberhusk. Oh, be still my beating heart, jag älskar fiberhusk så himla mycket nu.

Det här är fiberhusk: Nermalda skal från psylliumfrön. Fråga mig inte vad ett psylliumfrö är, för det vet jag inte, men det här vet jag: Fiberhusk är glutenfritt, och du hittar det på hyllan med glutenfria grejer i din butik. Det ser ut typ som mjöl.

Jag har inget färdigt recept på ultimata biffar ännu, men tro mig, det kommer att finnas med åtminstone ett i Ännu mera vego när den släpps i vinter. Men principen är i alla fall så här: Ta en halv deciliter grädde. Ta ett ägg. Ta en matsked fiberhusk. Blanda ihop det i en bunke och låt det stå och svälla i typ tio minuter. Blanda sedan ner dina rivna grönsaker/mixade bönor/hackade nötter/whatever i fiberhuskblandningen och forma smeten till biffar. Dra ihop munnen till ett chockat "oh!" när det faktiskt går. Smeten beter sig precis som du vill! DET ÄR ETT MIRAKEL!!! Stek. Vänd. Förflytta dem hit och dit. Freaking kasta biffarna upp i luften om du vill. Älska livet. Ät.

Och sätt in pengarna på mitt konto som överenskommet?

Fint.

Uppdatering: Okej, proffs i kommentarerna tipsar! Ta gärna med något "tuggigt" i biffarna, till exempel nötter eller frön. Fiberhusk är väldigt bindande, men konsistensen kräver tuggmotstånd, annars blir det en lätt slemmig känsla över biffarna, och eh... det vill man ju helst undvika.

20 kommentarer:

JoL sa...

Tänker köpa fiberhusk pronto. Tänker sen sticka ut och HJULA med stekspade plus några biffar. Yeeha!

Lisa sa...

Det tycker jag du ska! Jag kan filma. Så kan vi lägga upp klippet i slow motion på youtube sen, och bara: Kvinna gjorde vegobiffar och hjulade. DU KAN ALDRIG TRO VAD SOM HÄNDE SEN.

JoL igen sa...

Jag kan berätta vad som hände sen: kvinnan bröt armar och ben MEN BIFFARNA HÖLL IHOP.

Lisa sa...

Se allt detta och lite till i ett helt nytt avsnitt av Vegobiffen av stål. Next tuesday!

Linapina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lena sa...

Men smakar de inte slemmigt i konsistensen? Har testat fiberhusk i bröd och annat och det är svinäckligt. Eller så är det jag som är känslig. :D
Har *peppar peppar* lyckats få ihop ett gäng vegobiffar nuförtiden :D Nåt ska man väl få på köpet när ma planerar Vegokasse dagarna i ända.

Malin - Lite längre sa...

Haha, vad jag känner igen mig! Detta måste testas!

Lisa sa...

Hm, Lena, jo själva fiberhuskblandningen är ju slemmig (antar att det är därför den binder så bra, den är ju typ som tapetklister). Men jag tycker inte biffarna jag gjorde igår blev slemmiga när de var klara? Kanske handlar det om hur mycket fiberhusk vs andra grejer (och vilken konsistens dessa andra grejer har) man använder. Jag hade exempelvis rätt mycket nötter i mina biffar. Det gör ju under för tuggmotstånd.

Thérèse Eriksson sa...

Av preciiis de anledningar du beskriver har jag exakt ett recept på biffar/bollar som jag lagar. För husfridens skull har jag slutat experimentera med andra. Pallar inte fler matlagningsframkallade psykbryt. Men anyway. Jag ser en ljusning. Tack!

Colombialiv sa...

Men hurra! Nu måste jag bara köpa en mixer så ska här göras biffar så det står härliga till!

Anonym sa...

Hm. Fiberhusk KAN göra biffarna obehagliga i konsistensen så jag tipsar om att ha i mycket nötter/frön eller annat tuggigt så att de inte blir så slemmiga/svampiga. Annars tycker jag att majzena är bra som ihophållare av vegobiffar, men då blir de lite mer som raggmunk i konsistensen. /Emmaw

josefine sa...

TACK för det här inlägget! Jag känner redan att det har förhöjt livskvalitén!

snabbmakaroner sa...

Jag testade ett (!) recept från tyska sidan Chefkoch, med ägg och mannagryn, och de ramlar faktiskt inte heller isär. Jag stekte dem i evigheter ...
https://snabbmakaroner.wordpress.com/2014/06/10/tadaaa/
Annars måste jag ju hålla med om att de flesta biffprojekt jag bevittnat är precis så där bedrövliga.

Emelie sa...

När jag kommit såhär långt i läsningen frustade jag av skratt så att 3-åringen tom slet sig från TVn för att kräva att jag förklarade vad som var så kul...

Lisa sa...

Bra tips Lisa! Fiberhusk/psylluimfröskal är en livräddare lite i allmänhet. Jag blandar två teskedar i ett glas vatten varje morgon och dricker snabbt som attan innan det hunnit bli slemmigt. Inte gott men inte farligt heller. Sen tar jag mina vitaminer med ett glas vatten till. Denna lilla ritual tillsammans med en liter eller två vatten till under dagen ger mig klockren matsmältning, slut på svullen mage, slut på att behöva kissa en gång i halvtimmen, och jag undrar om det inte hjälper mig att hålla vikten också (inte för att det är något vi bryr oss om). Bra grej.

Majas bekännelser sa...

På glutenfria hyllan alltså! Känns så pass långsökt att det skulle finnas där, att det åtminstone känns lite bättre att man inte kommit på det själv! Tack! (Om det nu funkar, är f-n inte helt övertygad förrän jag provat...)

Anonym sa...

Jag skrattade inte en enda gång. Är seriös på jobbet. Tills jag kom till den Lisa här ovan som dricker fiberhusk varje morgon. Så himla random kommentar i sammanhanget. Fattar att det säkert är sånt som man gör med fiberhusk. Men. Dog av skratt på skrivbordet. Väntar på kommentar om arr fiberhusk kan laga cykelpunktering/få bebisar att sova hela natten/ta bort rödvin från linnedukar osv.
Tack för tips alla!
/också Lisa

Anonym sa...

Bra. Men vad ligger biffarna på? En blöja? *kisar*

/Janet

Lisa sa...

Hahaha, Janet, nä. Ett bakplåtspapper. Lägger extremt sällan mat på blöjor, ändå. De får man ge mig.

Stil & Teknik-Anna sa...

Ett fyrfaldigt leve för fiberhusk! Hurra! Hurra! Hurra! hurra! Mvh, en som återfått vegobiffshoppet