måndag, maj 18

4 år idag

Idag har jag varit förälder till den här personen i fyra år. Fyra år! Jag är så kär i honom. Ibland känns det som om jag vill bita i hans arm.

Han är okomplicerad och rolig, och nöjd för det mesta, och när han inte är nöjd vrålar han så jag blir galen. Då skakar hans storebror på huvudet, och håller upp händerna i luften och säger Okej, okej, Svante, du får väl som du vill, men då får du faktiskt sluta skrika!!! Det är allt eller inget med Svantomen. Han klampar på mina nerver och lindar mig runt sitt lillfinger, och häromdagen kröp han ihop mot mig och sa JAG ÄLSKAJ DIG SÅ MYCKET MAMMA ATT DET KÄNNS SOM OM DU ÄJ ELSA I FJOST. När han blir stor ska han gifta sig med Rufus.

Han gillar äpplen och jordgubbar och gröna sojabönor och coola tröjor och turtles och spindelmannen och batman och darth vader, och han älskar att baka. Det är alltid han som ska hålla i elvispen. Så fort han hör den kommer han springandes och vrålar JAG SKA!!! och hämtar pallen. Ibland leker han att han är en katt. Ibland leker han att han är en bebis. Ibland leker han att han är den svarta ninjan. Han kan bada badkar i en timme och bara ligga still i det varma vattnet och göra inget, och han dansar så jag blir imponerad på riktigt.

Han avgudar sin bror. Det finns inget Rufus gör som Svante inte vill göra, och när de somnar på kvällarna ligger de tätt, tätt ihop. Han är så lätt att umgås med. Han är så lätt att tycka om. Hans små armar när han lindar dem om min hals och kramar, hans skämt utan poäng när han vill spexa, hans obefintliga R, hans konstant kladdiga ansikte och skitiga händer, hela han.

Familjens pajas. Fyra år.

Det är en sån jädra vinstlott att få vara hans mamma.

12 kommentarer:

Moa sa...

Men åh! Blir ju rörd av att läsa detta! Grattis Svante och tänk vad underbart att kunna uppskatta sina barn så som du gör. Jag älskar't!!

Johanna sa...

Redan fyra?! Hjälp. Fyra bast och urbota gullig.

Emelie sa...

Så sjukt fint skrivet! Sitter här med min lilla plutt i famnen och bölar lite.

Majas bekännelser sa...

Grattis Svante! Vilken underbar beskrivning av en härlig kille!

Stella sa...

Åh snyft så fint!

Anonym sa...

Så fint! Jag var gravid samtidigt och följde dig här på bloggen minns jag (höhö, det skulle ju betyda att min bebis också fyller fyra snart, hahahaaaaaaaaigh!).

tina sa...

Hurra och grattis! Och vad fint skrivet! Och alltså, bakfotot längst ner. Jag tror jag dör gulldöden.

Colombialiv sa...

Åh! Grattis Svante!

evaludvigsen sa...

Stort grattis till fyraåringen. Otroligt fint inlägg. Min yngsta blir fyra om ett par veckor och min äldsta blir åtta imorgon (mellantjejen är sex). Vad hände med den tiden? Som den bara flyyyger iväg. Hoppas han får hålla i elvispen hela dagen idag. :-)

Jenny sa...

Åh jag minns också din gravidblogg! Heja dig och grattis Svantomen!

AnnaWK sa...

Alltså det betyder ju att jag har läst din blogg i typ fem år då! Minns ultraljudsinlägget. Och att han aldrig ville komma ut. Coolt.
Jag refererar ofta till din blogg i verkliga livet med: du vet bloggen med Ufus och Fante Bajskrok.
Grattis till både Svante och dig (det var ju ändå du som gjorde jobbet).

mormor Lena sa...

Älskade Svante, och älskade hans mamma!! En på pricken beskrivning av killen vi alla älskar så vi storknar.