onsdag, april 29

Homepartyn vi minns

Så, jag har varit på homeparty med Gudrun Schyman ikväll. Det var väldigt bra. Får ni chansen att gå på ett - ta den. Oavsett vad man har för politiska åsikter och vad man röstar på så är Gudrun Schyman en jefligt bra talare (Så rolig! Så pedagogisk!) och det hon pratar om (strukturerna som finns i vårt samhälle) berör alla.

Varje minut av de nästan två timmarna var extremt intressant.

Det kanske mest konkreta var när hon beskrev vad hon tyckte man skulle göra om någon stövlade fram till en och sa typ: "Vad tjafsar du om? Sverige är jämställt! Det här dravlet har gått för långt!" Nämligen: Ta upp sin lilla fickversion av Statistiska centralbyråns statistikspäckade lathund om jämställdhet "På tal om män och kvinnor" (som man naturligtvis alltid har lite lägligt i bakfickan*), och säga "Jaha, på vilket område menar du då?" Och sen visa upp fakta.

Sverige är inget jämställt land. Det är kunskap. Det är ingen åsikt.

Och det borde ju kanske vara helt vansinnigt deprimerande att höra det gång på gång under en kvällsföreläsning, men jag har inte känt mig så här peppad på länge.

*Och har man den inte alltid lite lägligt i bakfickan kan man ladda ner den gratis som pdf, eller beställa den tryckt för 50 spänn här. Uppdateras med ny statistik vartannat år.

2 kommentarer:

Maria sa...

Jag beställde den efter ett homeparty med Gudrun före valet. Så bra!

Men lustigt ändå, att till exempel min pappa inte riktigt vill tro på siffrorna i den. När han säger något och jag kontrar med kalla fakta och visar honom ett diagram ur boken så gnisslar han liksom till i ett "mjaaa, men jag tror nog ändå att...".

Gnggggnngngg.

Anna sa...

Gudrun alltså, jag kan tänka mig att hon kan hålla låda under ett helt seminarium. Brukar vara svår att avbryta när hon intervjuas..Lilla boken skall genast inhandlas!