torsdag, april 16

Få nytt trä att se gammalt ut


Okej, det kom två trötta barn emellan, så jag hann bara behandla en av djupbäddarna. Den bortersta. Men jag skulle nog ändå säga att den där mumbojumbometoden jag babblade om fungerade enligt förväntan. Visst? Träet ser direkt efter (alltså redan två, tre minuter efter) behandling både mörkare, gråare och äldre ut, och det smälter definitivt in mer i trädgården än de där skrikigt nya brädorna i djupbäddarna bredvid. (För att inte tala om hur väl det smälter in jämfört med Ikeakassarna med hästbajs. Gud ändå, där har vi verkligen några som måste jobba på sitt kamouflage.)

Så här gör man!

1. Häll vinäger (jag använde 5 liter äppelcidervinäger) i en spann, och lägg ner stålull (inte svinto, för den innehåller tvål. Jag använde 250 gram trollull) i vinägern. Låt ligga och dra i minst ett dygn.

2. Koka starkt, svart te.

3. Pensla trät först med te, och sedan direkt efter med vinäger.

Klart!

Superbilligt, superenkelt, supersnabbt. Och inget som är farligt för miljön eller odlingarna vi tänker ha i själva lådorna. Här kan man läsa mer!

4 kommentarer:

Johanna sa...

Genialiskt, vem kom på detta, (och HUR?)

Linda sa...

Haha, ja HUR kommer man på den blandningen liksom. Men bra tips?

(Gillar fö att jag fick lov att bekräfta att jag inte är en robot genom att välja bilder på sushi :P)

Ylva sa...

Jösses, vilket jobb! Synd att du inte har oss som grannar. Vi har skänkt en massa gamla brädor från ett skjul vi (maken) rev till grannarna som bygger djupbäddar och fågelholkar för brinnande livet.

Kära Syster sa...

Tjoho, vad bra! Det här ska jag göra!

/Anna