torsdag, april 23

4 x odling



Jag tycker det är tillfredsställande att se att det faktiskt går framåt, så jag fortsätter med min lilla följetong med odlingsbilder ett tag till. Ni som tycker odling är trist får blunda under tiden, m'kej? Fint. Djupbäddarna är numera fyllda med fyra tusen liter ny jord (skämtar ej), gödsel och kompost. De är också målade (nåja, jag slabbade omkring med pensel i alla fall) med te och vinäger för att smälta in lite mer i trädgården och inte se så sabla... nya ut. Vi har inte tryckt ner något i jorden än, men vi har flyttat dit vitlök och jordgubbsplantor från andra ställen i trädgården.


Och här är purpurbönorna som står i källaren och frodas! De måste vi kanske plantera om i helgen nu när jag tänker på det.


Över lag verkar källaren vara jäkligt trivsam för växter. Vi är olika på så vis. Jag tycker inte alls om att vara där nere speciellt mycket, men växterna bara: Mmm... källaren. Det är svalt (typ 17 grader) och ljust (under lysröret med dagsljus) och det växer som i en liten djungel på det där bordet. Så här ser våra tomatplantor ut nu.


Och kudos till de här luktärterna, som jag nyss hittade växandes direkt ur påsen med överblivna frön. De har inte ens fått någon jord, men se fall dom bryr sig. Påsen hade råkat bli fuktig och fröna bara: OK, GO!!! Så levnadsglatt. Så rörande. Lille luktärter.

(För tidigare delar i följetongen, se här och här.)

4 kommentarer:

Hanna sa...

Luktärtorna <3

Jenny sa...

Älskar att läsa om din odlingsföljetong!

Akan-Kakan sa...

Mäkta imponerande odlingar alltså!

About Alice sa...

Luktärtorna for president säger jag bara.