tisdag, april 7

3 x odling

Igår byggde vi färdigt de tre djupbäddarna vi ska odla i framöver, och hell vad mycket träningsvärk jag har nu efter att ha slagit ner stolparna i marken med slägga! Men, men. Det är säkert ändå ingenting emot vad mycket träningsvärk jag kommer ha efter att ha lassat i några kubikmeter jord medelst spade i varje låda. Vi ska också ha i: hästbajs från ridskolehästarna jag träffar varje vecka och kompost från... ja. Vår kompost. Jag har höga förväntningar på dessa odlingsförutsättningar.

Och de små tomatplantorna har växt till sig och fått nya krukor och ny jord! Än så länge står de i källaren under växtlampan och har det gött tillsammans med luktärter, rosenskära, kronärtskocka och kryddor. Men sen ska de ut på balkongen.

Och bönor! Helt sjukt vad de här växer. Det är purpurböna och brytböna, och de här fröna satte vi ner i jorden för en dryg vecka sedan. En vecka! Nu är de tio centimeter höga.

Näst på tur: fylla djupbäddarna med jord och gödsel, och förkultivera zucchini, gurka och broccoli.

2 kommentarer:

Bellas Lantliv sa...

Härligt att se hur det växer!

Josefine sa...

Det kliar i odlingsfingrarna när jag ser det här! Så väldigt fint!