måndag, mars 30

Osorterat ur hjärnan

Det är som om jag inte vet vad jag ska blogga om här längre, så nu öser jag bara osorterat ur huvudet, och hoppas bloggsvackan går över av bara farten, m'kaj?

- Göteborg är en väldigt segregerad stad. De flesta städer är ju det, men jag tänker extra mycket på det när jag är i Göteborg och åker runt bland skolor. Ena dagen är man i en högstadieklass där lärarna sitter i matsalen och pekar på moroten på tallriken och lär eleverna att morot heter morot, och potatis heter potatis, för eleverna kan inte svenska, de kom hit alldeles nyss, de har tio andra språk, men kan nästan ingen svenska. Andra dagen är man i en annan högstadieklass där varenda kotte är blond och blåögd och slänger sig med termer som karaktärsbyggnad utan att blinka. Det är så stora skillnader.

- Jag har träffat mycket särskoleelever den här våren. Och jag vet att det är fult att generalisera, men nu gör jag det ändå, jag älskar särskoleelever. När jag blir påkommen som fejk i framtiden och polisen kommer och säger HAHA! Trodde du att du skulle få fortsätta så här? Och sitta hemma och skriva fucking böcker på dagarna?!? Lilla gumman, klipp dig! så vill jag jobba i särskolan.

- Får man plantera ut sina dahliaknölar än, eller borde jag vänta? Jag har beställt i runda slängar 8000 dahliaknölar i olika rosa nyanser, så det vill till att jag börjar plantera ut gräva nya rabatter i tid.

- Tänk om terapi skulle vara ungefär som tandläkaren, något man kallades till en gång om året. En rutinkoll av ens psyke - "Du, det ser fint ut. Hur tycker du själv att du mår? Tror du att det räcker om vi kallar dig igen om ett år?" Eller "Du har ju lite tandsten ångest, tror du att du kan komma på återbesök om någon vecka igen?" Det tror jag hade varit sjukt bra för mänskligheten. Det skulle jag kunna tänka mig att lägga skattepengar på.

- Jag är inne i en lässvacka. Nu ska jag ta mig ur den.

Adjö.

7 kommentarer:

Emelie sa...

Vill bara hylla terapiidéen. Massor vill jag hylla den, och dig som kom på detta briljanta. HURRA!

Jenny sa...

Meg Wolitzers "Belzhar" skickade mig rakt ur lässvackan utan att blinka! Tips!

Emelie sa...

Jag säger bara tack för tvåmånaderskollen med mammasamtal hos bvc-sköterskan. Skickade mig direkt till psykolog, så snart hoppas jag det blir folk av mig.

Pernilla sa...

ja! jättesegregerad stad! har jobbat som timvikare på en himla massa förskolor här i stan under åren och ena dagen så var jag på ett ställe där det inte gick ett enda barn med blont hår och blå ögon där barnen frågar vilket land man kommer ifrån och förstår inte hur man menar när man säger "sverige", nästa dag på en förskola bara 2 kilometer bort från dagen innan så heter alla barn elin, emma, oscar och anton och är blonda och blåögda.

och så håller jag också med om terapiidéen!

och just det, våran dotter på 2,5 år fick Eddie och Napparna i fredags, nu vaknar vi varje morgon av att hon ropar: "EDDIIIEE! EDDIIEEE!" och så läser vi den väldigt många gånger varje dag. heja dig!

Anonym sa...

Vad gäller daliorna, så får du nog vänta ett tag till. De tål inte frost alls! Så tåååålamooood.

Eva

LisaM sa...

Men ååååååh vilken strålande idé med terapikontroll! Många gånger när jag läser dina inlägg så tänker jag bara "Lisa for president!" (och då menar jag dig, inte mig, och dessutom menar jag inte "president" utan mer "stadsminister" eller liknande).

Bella sa...

Fastnade vid dina ord om att Göteborg är en så segregerad stad och blir delvis glad för den saliga blandingen av barn på min son förskola (i centrum) men även lite orolig och fundersam över ett framtida skolval - *panik*