fredag, mars 13

Go Panthers!

Jenny vill veta hur det går med 1. mitt odlande, 2. mitt teveserietittande och 3, mitt bokregistrerande och läsande, och eftersom detta ungefär är mina tre favoritämnen att prata om i livet just nu (förutom relatiooooner, det är alltid bäst), så...

Det går bäst med teveserietittandet. Man kan säga att det går ut lite över bokregistrerandet och läsandet, men det får det vara värt, för jag älskar serien i fråga (Fridag Night Lights) så himla, himla mycket. Det förvånar mig. Vad fasen, den handlar om amerikansk fotboll? Jag kan (kunde) ingenting om amerikansk fotboll, inte ens reglerna. Varje gång det är scener från en match är jag typ så här: "Eh, okej. Nu springer Smash assnabbt med bollen. Det är nog bra. Tror jag?" och sen får man se hur hemmapubliken vrålar och sträcker händerna i luften och då bara: "DET VAR BRA! GO PANTHERS!" Det är märkligt hur jag ändå kan känna mig så sjukt engagerad i själva sportdelen, men det gör jag, och det är för att jag älskar alla personer och alla relationer kring dem som man får följa runt om själva fotbollsarenan.

Det är ett high school-lag, Panthers, och några av killarna i laget är viktiga personer för serien. Av dem älskar jag lurken Tim Riggins allra mest. Han är så här: arton år, skitsnygg, jättebra på fotboll, full nästan jämt, föräldralös och trasig, rolig, med ett hjärta av... åh. Han är så snäll ibland. Han avverkar tjejer på löpande band och slåss rätt ofta och har skitdåligt rykte. Om Riggins fyrar av sitt leende i närheten av någon tonårstjej i serien tar pappan till den tonårstjejen ungefär fram sitt hagelgevär och låser in sin dotter utom räckhåll för Riggins, och då känner jag så här: Vad fan, pappan, KOM IGEN. Kan någon i världen bara ge den här killen en chans någon himla gång? Jag älskar Tim Riggins.

Förutom ett gäng fotbollsspelare och ett gäng andra människor i staden, får man följa coachen och hans familj, som flyttat till den lilla (påhittade) staden Dillon i Texas för att han fått jobbet att träna fotbollslaget. Fotboll betyder allt för den här stan, så coach = gud (om det går bra för laget), och coachens familj = hög status. Man kan nog säga att coach Eric Tylor är huvudperson i hela serien. Men jag är mest intresserad av hans fru, Tami. Hon är cool. Det handlar mycket om deras livspussel. Ska hon också få göra karriär, eller måste hon vara hemma och ta hand om hem och barn? Jag tycker hon är arg på ett så bra sätt, och klok. Jag skulle också kunna tänka mig att vara gift med henne.

Coachen själv retar jag mig på ganska ofta, fast han är en good guy. Speciellt retar jag mig på honom när han skäller på sin tonårsdotter för att hon har för korta kjolar. Det är mycket amerikansk moral inblandat i Dillon, Texas. Pappor som vaktar sina döttrar, och skriker på dem om de har urringade tröjor, och hotar killarna de dejtar med att slå ihjäl dem om de så mycket som tänker tanken på att ligga med deras små gullungar. Jag tokig på det. Men det är intressant också.

Det handlar mycket om klass, en hel del om rasism, mycket om att leva i en ganska liten, hyfsat inskränkt stad, och om amerikansk fotboll. Men mest handlar det om vänskap och relationer, och om människorna på detta lilla ställe.

Jag är inne på tredje säsongen nu. (Man kan se på HBO Nordic.) Det finns fem, tror jag. Det är lite som när jag tittade på O.C, jag tror man kan tycka om Friday Night Lights om man tyckte om O.C. Eller så kan man gilla den ändå, även om man inte tyckte om O.C. Jag älskar i alla fall skiten. Jag älskar skiten så mycket att jag glömmer bort att läsa på kvällarna, men det är lugnt, det är bara en fas. Jag vet det.

Men vi får prata om läsning och odling i ett annat inlägg, tror jag.

Jag tappade visst kontrollen.

GO PANTHERS!

5 kommentarer:

E. sa...

Alltså jag älskar FNL så himla mycket. Gråter till allt. Jag tycker att s4+5 är BÄST AV ALLA SÄSONGER (och när man vet hur bra s1-3 är så säger ju det en del!). Åååh. Måste nog se om

Johanna sa...

Menåh, tack för tips! Jag behöver ny serie att kolla, gillade oc,har HBO nordic och massa tid. Win!

Johanna sa...

ÅH RIGGINS! Kedjan Sarah Dessens "Mycket mer än så" med långhåriga Eli som helt klart är inspirerad av Tim Riggins, och jag läste den boken OCH kollade på FNL och sen blev Adi i "Välkommen hem" långhårig också. Tackar allra ödmjukast Riggins + Jonah Griggs för den karaktärsinspirationen.

Johanna sa...

Nu har jag sträckkollat 14 avsnitt på två dagar eller nåt. :) Tack för tips! Mkt bra.

Och NU när jag skriver detta fick jag meddelande om att jag att jag vunnit din bok på insta, tjohoooooo. *jublar*
Tack tack tack!

Josefine sa...

JAAA! FNL <3 Blev så jävla kär i allihopa. Ville bli adopterad av familjen Taylor. Bli ihop med Riggins (dock att jag nog mer är ihop med en Sarace irl). Försökte övertala Mikael att vi skulle döpa en eventuell son till Tim.

Köpte även en t-shirt med Dillon Panthers tryck. Himla nöjd med den asså.