söndag, mars 15

5 x odling

Alright, odling. Så här långt har vi kommit:

I det hörn av trädgården som var trädgårdsland förra sommaren håller vi i sakta mak på att planera och testa oss fram till hur vi ska bygga de tre djupbäddarna som vi tänker odla i den här säsongen. De ska bli 1 meter breda, 4 meter långa, och 90 centimeter höga. Hoppas vi. Än så länge har vi mest ryckt bort den lilla kanten runt det forna trädgårdslandet och konstaterat att tomten sluttar och ingenting är rakt. Men det är ju också en start.

De flesta fröerna vi tänkt så ligger fortfarande i sina påsar. Om två veckor ska vi förkultivera kryddor och brytbönor, och ytterligare två veckor senare är det dags för gurka, zucchini och broccoli. Resten sår vi direkt i djupbäddarna i maj.

Men tomaterna är redan alive and kicking! De här små bebisarna är exakt en vecka gamla idag.



Och de här luktärterna sådde vi också för en vecka sedan.


Och det här är kronärtskockor! De är en månad gamla, och jag vet i fan hur det egentligen går med dem, de har inte växt på länge, tycker jag. Men vi får se. De kanske bara bidar sin tid.

Vi har ett bord i källaren framför fönstret där alla små bebisarna bor under en hemmasnickrad växtlampa. Vi har lysrören med dagsljus på sexton timmar om dygnet, och har byggt skitfula skärmar av kartong och folie för att reflektera ljuset in på plantorna så mycket det bara går. Det ser oerhört suspekt ut när man går förbi källarfönstret från utsidan. Men det är det värt.

Det är skitroligt, det här.

2 kommentarer:

Det växer sa...

Jag odlar också kronärtskockor. För första gången någonsin! De växer ohemult långsamt tycker jag. Mina sådde jag för nästan två månader sedan och de är inte mycket större än dina. Däremot är de kraftiga och det är bra. Jag tycker också att de fick lite mera fart (tja det är ju relativt förstås, fort går det som sagt inte) när jag skolade om dem.

About Alice sa...

Oerhört suspekt ut. He he ..