tisdag, februari 17

Säg en teveserie!

Jag vet att jag frågat det här förut, och att jag fick svinmånga bra tips då, men åh, snälla då, snälla, tipsa igen? Jag skulle så gärna vilja fastna för en ny teveserie.

De här har jag sett, och blivit helt besatt av:
Lost
Prison break
Greys Anatomy
The Fall
The Killing
Homeland
Borgen
Bron

De här har jag sett och gillat ganska mycket:
Scandals
24
Glee
The good wife
The honourable woman
Girls

De här har jag försökt, tyckt varit bra, men ändå inte fastnat för:
Breaking bad
Mad men
The wire
Newsroom
Orange is the new black
Suits

De här tycker jag ärligt talat inte så hemskt mycket om:
Desperate housewives
Sex and the city
Private Practice
Game of thrones
True blood

Nå? Någon som kan säga åt mig på skarpen vad jag bör satsa på?

80 kommentarer:

Anonym sa...

Här får du tips på en riktigt blandad kompott: House of Cards!! Friday Night Lights är bra. Parks and Recreation (från säsong 2 och framåt).

Emelie sa...

Igår såg jag The red band society, den gillad jag. Tyvärr finns bara en säsong, men 13 avsnitt är ju alltid något.

Sara sa...

Gammal goding: Friday Night Lights

Gammal goding nr 2: Six Feet Under

Caroline sa...

Jag håller just nu på att plöja Switched at Birth (finns på amerikanska Netflix), handlar om två tonåringar som blev förväxlade på BB och inser detta när de är 16. Massa drama när de båda familjerna ska lära sig leva med varandra! Parenthood är också bra på drama, har inte sett men vet att den är slut snart så då kan du plöja hela.

Anonym sa...

Har du inte sett Gilmore Girls och The West Wing (Vita huset)? Gott om snabbpratande människor i båda, men annars mycket olika.
Om du gillar science fiction kanske Battlestar Galactica eller Babylon 5 kan vara nå't, men man måste ge dem några avsnitt för att komma in i dem.

Slänger in ett filmtips också: The Princess Bride. Gammal goding som trotsar alla kategoriseringar.

Sara sa...

Oj, såg att FNL redan nämnts! Men så oväntat bra att jag typ andades serien för några år sen.

Johanna sa...

The affair!
Och Six feet under.

Flipfloppan sa...

Ja, West Wing tål att ses om, har preci s själv börjat med det. SOA trodde jag aldrig jag skulle gilla, men fastnade värre än för någon annan serie tror jag. Annars har du fått tipsat om House of Cards och den slår det mesta. F ö tack för en bra och underhållande blogg, har inte kommenterat förut av någon anledning..

Flipfloppan sa...

..och på skarpen, eftersom du ber om det: 6 feet under som även andra tipsat om. Första och möjligen andra avsnittet är något märkligt kanske, men sen är man obönhörligen fast.

Linn sa...

Call the midwife/barnmorskorna i Eastend (netflix 2 säsonger)
United States if Tara (netflix 3 säsonger)
Veep (pågående HBO och cmore)
Downton abbey (pågående Netflix/SVT)
Ugly Betty
Looking (pågående HBO DU MÅSTE SE)

Linda Jadbrant sa...

True detective

Anonym sa...

Jag tror helt klart att Sherlock är något att satsa på:

http://www.imdb.com/title/tt1475582/?ref_=nv_sr_1 (rätt version av Sherlock ;-))

Mvh Anna L

Sofie högberg sa...

Gifta vid fösta ögonkastet USA, finns på SVT play eller flow. Realitysåpa.

Anonym sa...

House of cards!

Anna sa...

Friday Night Lights ❤️, Call the midwife, Looking, Transparent, Recitify

Anonym sa...

The Americans!
/Lina

Anonym sa...

Sherlock! True detectives!

The Marie sa...

Senaste favoriten - "Bosch" av Michael Connelly. Härligt film noir-ig och lätt att komma in i och fastna i.

enligt O sa...

Vill du storlipa ska du se Parenthood. Det tar lite tid innan den kommer igång och det är översmörigt ibland, men bra! Själv har jag fastnat i Hart of Dixie, som egentligen är kass på så många sätt, men ändå trevlig på något sätt.

Anna sa...

Friday night Lights
Dexter
Portlandia
Transparent
Broad City
Better call Saul

Anna sa...

Rick and Morty oxå, så rolig!

cruella sa...

Nurse Jackie!

Honey sa...

Sherlock
Orphan Black
Downton Abbey
Mr Selfridge
Bones

/nina sa...

True Detective

Togetherness

Girls

Peppe sa...

Togetherness!

Matilda Josefin Bokkram sa...

Sherlock (bbc) - kan vara den bästa tv-serien ever. Har skitduktiga skådespelare och blandar humor, spänning och känslor.
Downton Abbey - Blir lite utdragen i de senare säsongerna men 1-3 är så bra!!

Anonym sa...

Friends. Såklart!? Är på första säsongen nu för alla har sagt att det är såklart att man har sett dem och så. Och det är det typ för det är såå bra!

Sofia sa...

SHERLOCK!!! KAN INTE REKOMMENDERA NOG. Sen även Parks and Recreation, In The Flesh, Broadchurch, Fargo, Hannibal, Orphan Black, Parade's End, Pushing Daisies, Black Mirror, sen måste jag också STARKT rekommendera radiokomedin Cabin Pressure. Helt underbart att lyssna på!

Amelie sa...

Åh, jag vill också tipsa om Friday Night Lights, som alla andra, hehe. Den är verkligen urbra!

Om du gillar spännande serier med konstiga mysterier så är den franska serien Les Revenants bra! Gick på SVT för några år sen.

Och eftersom du skriver ungdomsböcker: Skins! Môcke, môcke bra brittisk serie som handlar om ungdomar i Bristol.

AnnaA sa...

När man gillar mer sf/fantasy:
Penny Dreadful
The 100
Haven

lisakristin sa...

Top of the lake!

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Six feet under! Ett måste, finns på netflix. Och True Detective, såklart, finns på HBO. Och började precis på SVT, tror jag=

Själv måste jag helt uppenbarligen spana in vad Friday Night Lights är.

Theres sa...

Bones, Elementary & Downton Abbey är mins favoriter just nu ��

Johanna sa...

FRIDAY NIGHT LIGHTS!
Och JA, Six feet under är en referens för att… gud, den är så... Jag tänker fortf på den skitofta!
Men FNL, jag säger bara Riggins Riggins Riggins. Och så finns det 25 andra jättebra också, men Riggins, guuuud.

Och sen har jag sett lite The Mindy Project som Joko gillar också. Jag fastnade för att en kille från Six feet under var med i den (du ser, makten) men den är bra även på egen hand. Komedi, korta avsnitt, och skitbra kemi mellan Danny (SFU-snubben) och Mindy.

Eller nåt sånt sa...

Parenthood!

Den där om Jenny sa...

Det enda jag kollar just nu är HBOs Looking. Homokillar i San Fran. Så jävla likeable och bra.

smurfenlina sa...

Jag har varit serie-besatt sedan i julas när vi äntligen skaffade oss ett HBO abonnemang.

Jag har en väldigt liknande lista som du skrev (förutom Game of Thrones, den älskar jag) och tänker att jag kanske kan ha ett par bra tips att dela med mig av.

1. The Affair, finns bara en säsong än så länge men så otroligt bra skådisar!
2. The Walking Dead, förvånade mig otroligt mycket att jag fastnade för.
3. Tru Detective så så obehaglig men snygg och spännande.

Ann sa...

Jag vet inte vilka serier som går att se på HBO i Sverige (själv bor jag i Frankrike), men dessa rekommenderar jag:
Wentworth
Orphan Black
State of Affairs
The Fosters
The Blacklist
Lilyhammer
Chicago Fire
Chicago PD

Anonym sa...

The 100! Se den, Lisa!

familjenlalloo sa...

Parenthood! (Jag vet inte hur man kommer åt den i Sverige, men andra skriver om den också, så det borde gå.)

Linda sa...

Parenthood har jag sett och älskat. Som någon sa ovan, lite sötsliskig titt som då men det kan man ta.

Sedan har jag fastnat i The mysteries of Laura. Debra Messing i huvudrollen som polis som jagar bus. Hon är rolig, smart och rapp. Väldigt duktig polis är hon men kaotiskt familjeliv. Serien har tempo.

Gillar man den blandningen kan man gott titta på Rizzoli & Isles också. Same same but different. De är också smarta och roliga och har en väldig dynamik.

tojis sa...

Togetherness (halvtimesavsnitt, pågående serie) och Olive Kittridge (4 avsnitt, timmeslånga) på HBO Nordic.

Allra bästa nånsin: Vita huset. Man får köpa en box, verkar inte streamas nånstans.

Miriam sa...

SHAMELESS (US)!! Jag gillar när folk är lite smutsiga och fattar dåliga beslut. Gärna samtidigt som de dricker öl till frukost eller har sex på köksgolvet. Min stora dröm är numera att åka till Chicago, stövla in på valfri sunkig bar och göra följande; knäcka rått ägg i stor öl och krydda med tabasco. Av de serier du nämnde är den kanske mest lik (fast egentligen inte alls) OITNB. Du verkar ju gilla serier med känslor+mysterier, så egentligen är det kanske inte Shameless riktigt din kopp te, men du kan ju alltid ge den en chans! Jag såg 53 avsnitt på 10 dagar, men det säger kanske mer om mig än serien...

Lisa sa...

Gud vad ni är bra. Gud vad serier det finns.

Testar Fridag Night Lights nu då!

Sen kanske True Detective eller Sherlock.

Sen de där homokillarna i San Fransisco.

Sen Togethernes.

Sen... osv, osv, osv.

(Six feet under, Parenthood, Bones, Friends, Dexter och säkert någon till som ni nämnt har jag sett.)

Tack snälla!

Hanna sa...

House of cards, Parenthood, The Big Bang Theory! Alla väldigt olika, och väldigt bra!

Helena sa...

Nämen, då har du ju inte sett "the Affair". Lyllos dig! man kan kalla det ett psykologiskt relationsdrama med ett underliggande mord som ligger och spökar.

Mycket bra! Se den, finns på HBO, den är väldigt ny så det finns bara en serie än så länge. Och om jag inte minns helt fel så älskade du "Cityakuten" när det begav sig. Hon som spelade Abby Lockhart är med och är väldigt snygg!

Lova nu att du ser den!

Sen kan jag ju hålla med om att House of Cards på Netflix är väldigt bra!

Helena sa...

http://www.imdb.com/title/tt2699110/

Kolla in länken!

E sa...

1. Friday Night Lights (fast skippa säsong 2 kan man göra). Hjärtekramande, rolig, sorglig, snyftig (grät HELA TIDEN typ) och mysig.

2. Parks & Recreation. Så fnissig hela tiden. Obs, viktigt att man ser mer än s1 som är rätt tråkig. Sen hittar de formen!

3. Nashville tror jag. Har sett sex avsnitt och det ser bra ut så här långt!

4. Arrested Development. Hahahaha.

5. Archer. Om du gillar Arrested Development. Och tecknat.

Victoria Glosemeyer / Say cheeze and smile sa...

HOUSE OF CARDS! Så. Bra!!!

Anna sa...

En gammal klassiker: Matador.

Med några år på nacken (med filmen är ny): Veronica Mars

Tror också att du gillar True Detective, utifrån vad du tyckt om tidigare. De andra är svårare att jämföra.

Therése sa...

Två roliga(krim):
The Mentalist
Castle

En som jag verkligen gillar, och är lite rädd för att jag gillar den så mycket:
Sons Of Anarchy

Lena sa...

Nashville! Jag ÄLSKAR Nashville
Sen gillar jag brothers and sisters skarpt. Älskade OC när den begav sig.
Och gillar Chicago fire, Criminal minds

Anonym sa...

true detective
american horror story
Walking dead
Gammal klassiker: Twin peaks

Helena sa...

Sherlock och Downton Abbey!

Martina sa...

Gillmore Girls borde ju vara perfekt för dig!!

Och West wing!

Martina sa...

Brothers and sisters är också bra.

AnnaA sa...

Och även Orphan Black och Outlander. Superduper!

Anna sa...

Åh jag håller med alla som tipsat om Gilmore Girls och Brothers & Sisters, så jättebra båda två!

Emilia sa...

Transparent
Bletchley Park
Madam Secretery

Paulina sa...

Six feet under. Det bästa som skapats för teve.

Heli sa...

Fargo (gör inget att att en sett filmen).
Veep (rolig!)
Jag tycker också Six feet under är tidernas bästa serie, tillsammans med the Wire och Mad Men (som du halv-dissar?:))

Katta Kvack sa...

Gilmore Girls!
Buffy!
The Middle!
Veronica Mars!

Ulrika sa...

Big Love - av samme som gjorde Six feet under

Hanna sa...

How to get away with murder? Också Shonda Rhimes och lite som Grey's fast med advokater.

Och Wire in The Blood! Såklart!! Fast det var några år sedan den gick..

Hanna sa...

Och Criminal Minds!

Koffeinisten sa...

Outlander! Finns en halv säsong på viaplay och nästa halva kommer i april. Om en har läst och varit besatt av böckerna är den underbar. Om en inte har läst och varit besatt av böckerna verkar det som att en blir det av serien (men det vet jag bara ryktesvägen via sociala mediers kompis kompis kompis typ). Annars kan jag var en av dem med Gilmore Girls tips. Och under graviditeten plöjde jag nästan alla säsonger av One Tree Hill, även om jag inte riktigt kan förklara varför... New Girl var min amningsunderhållning ju, kan oxå vara underhållande om en verkligen inte vill tänka och lösa gåtor utan bara bli road en stund.

Anonym sa...

True detectivs om du gillade The Killing

Erika sa...

Gilmore Girls, älsk på den.
Royal Pains och Hart of Dixie är också favoriter (läkarserier med en twist, finns på amerikanska Netflix, osäker på svenska).
The Paradise om du gillar brittiskt och kostymigt, typ som Mr Selfridges, men ännu mer karismatisk huvudrollsinnehavare.

Anonym sa...

Lykke ska du se. Du kommer att älska den. Man gör det.

Kattis sa...

Banshee
State of Affairs

och eventuellt The Americans / Masters of Sex (har själv bara sett några avnitt av båda än så länge)

Mari sa...

En lång lista kommer här. Kommenterar de som är prioriterade att se. Både pågående och avslutade:
Private practice (typ spinoff på Greys anatomy)
Blackbox
Blacklist (intressant twist och handling)
Kingdom hospital (för att allt Stephen King är inblandad i är bra)
Haven (se kommentar ovan)
Supernatural (om man sett Gilmore girls är det svårt att se Dean som bitter och dödslängtande monsterjägare dock)
Crossbones
Outlander
Red widow (vill inte säga för mycket utan att spoila)
Damages (intressant plot, Glenn Close som mäktig advokat)
Rush
Unforgettable
Castle
Rabbit falls
Sherlock
Elementary (nästan bättre än Sherlock)
Firman
Alcatraz (älskar! grät då den aldrig slutfördes)
The event (se ovanstående kommentar)
Flash forward (se ovanstående kommentar)
Agents of SHIELD
Continuum
Falling skies
Revenge
Pretty little liars
Once upon a time (gillar man sagor och gärna blandar kapten Krok och Snövit så kör på!)

Sen är det många som kommenterat och rekommenderat bra saker. Detta är vad jag sett under 2014 och har i något sånär färskt minne. Läs gärna blogginlägget jag gjorde för mer kommentarer: http://marzipanart.blogg.se/2014/december/arets-serier-2.html#.VOmo0PmG9cg

Anna Remén sa...

Kalla fötter!!!!!!! Köp boxen på dvd. Bäst! Kram från Anna Remén tidigare Albinsson från Ingelstad Hej Lisa, minns nån gång när vi var små och kilade runt på Korrö.

Ida sa...

The Affair!!!!!!! Börja.Se.Den.Nu!

Anonym sa...

Harpers Island.
Mkt bra serie, om man gillar spänning och mord...

//hälsar Nadja

Anonym sa...

PARENTHOOD, fem säsonger! Say no more.

The Affair, inte helt säker på att den är a perfect match. Kanske är den mer för 40+

Anonym sa...

ALIAS= bra serie. Finns 5 boxar.

Anonym sa...

HUSET ELIOTT. Handlar om modet på 1920-talet.
coola snygga kläder!! Hattar mm..

Anonym sa...

Tips: Medium.
//Anna

Anonym sa...

Friday night dinner!!!!

Anonym sa...

Åh, se Blue Bloods! Bästa Tv-serien! //Marie