fredag, februari 20

Nu vill jag hava falukorv på denna sköna dag

Vi har känsliga barn när det kommer till fiktion, något annat kan man inte säga. Tror jag kan räkna antalet barnfilmer vi lyckats ta oss igenom utan trauman utan att ens använda båda händernas fingrar. Varenda tecknad film börjar ju för i h-vete med att någon dör? (Lex: Lejonkungen). Död går fetbort i detta hem. Allt som är sorgligt går fetbort. Det får heller inte finnas: Allt för rörande saker och starka känslor och VERKLIGEN inga arga personer, speciellt inte vuxna som skriker på barn. (Vapen och våld däremot? Inga problem.) Således struntar vi oftast i film. Vi kollar på "Fixa rummet" och "Barndokumentären" och "Kändisbarnvakten" och "Melodifestivalen" och det känns som om jag sagt det här tre tusen gånger, tjatar jag?

Ikväll tittade vi i alla fall på den första Astrid Lindgren-film som verkligen funkat. (Det är inte det att vi inte försökt, men Pippi är liksom för ensam. Lotta på Bråkmakargatan är för arg, plus att hon rymmer hemifrån, och det är för sorgligt. Rasmus på Luffen har ingen mamma och pappa. Nils Karlsson Pyssling funkar faktiskt, men det är på håret. Sjukt ensam kille. Sjukt läskig råtta. Ronja och Bröderna Lejonhjärta och Mio min Mio skulle jag inte drömma om att försöka ens, inte än.)

Men Barnen i Bullerbyn! Den gick.

Så här går jag omkring och sjunger falukorvsvisan igen och igen och igen.

Catchy little sucker, den där låten.

9 kommentarer:

Emma sa...

Saltkråkan, jag säger bara saltkråkan :)

Victoria Glosemeyer/Say cheeze and smile sa...

Älskar också Saltkråkan ! Try it!

Honey sa...

Men skomakaren då? Han är ju skitläskig (plus elak mot djur, inte okej)!

Nina sa...

Jag tänkte också säga saltkråkan.
Men bullerbyn är underbar!

familjenlalloo sa...

När vi försökte oss på Ronja sa dottern, 5 år, "Är ni säkra på att det där är en barnfilm?"

Emelie sa...

Vi har tittat en del på Bullerbyn på svtplay, alltså kortare avsnitt för tv, och en period såg vi fakukorvsavsnittet varje dag. Den satte sig verkligen, den där låten.

Ulrika sa...

Madicken?!

Sara sa...

och det ska vara falukorv av allra bästa slag! Mina barn är 20 o 21 och jag kan låten fortfarande - bara så du är medveten om det ;)

Anonym sa...

Bilar måste väl funka?

Saltkråkan är ju jättesorglig emellanåt, så den skulle jag inte välja. Tänk på Pelle och hans kanin! Eller när de nästan skjuter Båtsman?

Fast avsnitten när de leker på Albertina är ju kul. Och Ruskprick och Knorrhane förstås!

/emmaw